آیا مصرف الکل می تواند باعث دیابت شود؟

علائم فیزیکی مصرف هروئین  در نوجوانان  / ترک اعتیاد بهبودی
علائم مصرف هروئین در نوجوانان
مهر 11, 1402
آیا الکل باعث سرطان می شود ؟ /مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج
آیا الکل باعث سرطان می شود و چه خطراتی دارد؟
مهر 11, 1402

آیا مصرف الکل می تواند باعث دیابت شود؟

مرکز ترک اعتیاد بهبودی، کلینیک ترک اعتیاد : دیابت یک بیماری مزمن پزشکی است که می تواند اثرات منفی مختلفی بر سلامت و تندرستی شما داشته باشد. الکل می تواند بر دیابت نیز تأثیر بگذارد. آنچه در این مقاله  خواهید آموخت:الکل چگونه بر قند خون تأثیر می گذارد، الکل چگونه بر دیابت تأثیر می گذارد، الکل چگونه بر سایر عملکردهای متابولیک تأثیر می گذارد، آیا مصرف الکل می تواند باعث دیابت شود؟

بسته به شدت دیابت و سایر ملاحظات مربوط به سلامتی، ممکن است ایده خوبی باشد که مصرف الکل را ترک کرده یا محدود کنید، زیرا الکل تأثیر زیادی بر سطح قند خون شما دارد. دیابت یکی از بیماری‌های شایع در جامعه است که می‌تواند عوارض جانبی و بیماری‌های مرتبطی را به دنبال داشته باشد. از جمله عوامل موثر در بروز این بیماری، مصرف الکل است.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری مزمن است که کنترل قند خون یا سطح گلوکز خون را دشوار می کند. هنگامی که غذا می خورید، انواع خاصی از غذا به گلوکز تجزیه می شود که در جریان خون آزاد می شوند. با افزایش سطح گلوکز خون، لوزالمعده با ترشح انسولین واکنش نشان می دهد که به بدن کمک می کند از گلوکز به عنوان انرژی در سطح سلولی استفاده کند. افراد مبتلا به دیابت یا در ساخت انسولین خود یا توانایی استفاده مؤثر از انسولین مشکل دارند. این می تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون شود که در طول کار می تواند منجر به مشکلات عمده سلامتی مانند بیماری قلبی و کلیوی یا از دست دادن بینایی شود.

انواع دیابت چیست ؟

چند نوع مختلف دیابت وجود دارد. تصور می‌شود بسیاری از موارد دیابت نوع 1 ناشی از یک وضعیت خود ایمنی است که سلول‌های پانکراس را که به طور معمول انسولین می‌سازند، هدف قرار داده و از بین می‌برد و منجر به کمبود شدید انسولین می‌شود. دیابت نوع 1 گاهی اوقات به عنوان دیابت نوجوانان شناخته می شود زیرا بسیاری از افراد در کودکی یا نوجوانی به این بیماری مبتلا می شوند. با این حال می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. تصور می شود که هر دو عامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد دیابت نوع 1 نقش دارند. اگر والدینی مبتلا به دیابت نوع 1 دارید، ممکن است خودتان در معرض خطر ابتلا به این بیماری مزمن باشید. حدود 5 تا 10 درصد از همه افراد دیابتی به دیابت نوع 1 مبتلا هستند.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای زنده ماندن باید انسولین مصرف کنند. علائم هشدار دهنده جدی دیابت نوع 1 تشخیص داده نشده یا کنترل نشده می تواند به سرعت ایجاد شود. فرد مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است علائم و نشانه هایی را نشان دهد که عبارتند از:

افزایش گرسنگی و تشنگی.

 افزایش ادرار.

کاهش وزن.

تاری دید.

خستگی.

از سوی دیگر، دیابت نوع 2 در افرادی ایجاد می شود که یا انسولین کافی تولید نمی کنند یا بافت های آنها قادر به استفاده موثر از انسولین برای استفاده از قند خون به عنوان انرژی نیستند. اما بیشتر در افراد میانسال و مسن ایجاد می شود. افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند، فعالیت بدنی ندارند یا دارای برخی عوامل ژنتیکی هستند ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشته باشند.

 الکل می تواند باعث دیابت شود؟

آیا مصرف الکل می تواند باعث دیابت شود؟

دیابت نوع 2 ممکن است با علائم مشابه دیابت نوع 1 همراه باشد. به دلیل تأثیر منفی افزایش مزمن قند خون بر عروق کوچک ما (یا عروق خونی کوچک)، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً مشکلاتی مانند بهبود زخم را تجربه می‌کنند و همچنین ممکن است دچار بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در اندام‌ها شوند. ممکن است به آهستگی ایجاد شود، بنابراین افراد ممکن است متوجه نشوند که دیابت دارند تا زمانی که علائمشان بدتر شود یا دچار مشکلات سلامتی مانند کاهش بینایی یا بیماری قلبی شوند.

نوع سوم و کمتر شایع دیابت به نام دیابت حاملگی شناخته می شود که گاهی در دوران بارداری در زنان بدون سابقه قبلی دیابت ایجاد می شود. دیابت بارداری به طور بالقوه می تواند اثرات مضری بر سلامت نوزاد داشته باشد. بنابراین، مادر در طول دوران بارداری به دقت تحت نظر پزشک قرار می گیرد. پس از تولد نوزاد، دیابت بارداری معمولا برطرف می شود. با این حال، می تواند در برخی افراد به دیابت نوع 2 نیز تبدیل شود

تاثیر الکل بر قند خون چیست ؟

سطح قند خون در طول روز در نوسان است. قند خون پایین، که در بین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 نسبتاً رایج است، با قند خونی که کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر است، تعریف می شود.

در صورت عدم درمان می تواند خطرناک باشد. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند در کاهش قند خون افراد نقش داشته باشد – از جمله مصرف بیش از حد انسولین. نخوردن کربوهیدرات کافی؛ گرما و رطوبت  ارتفاع بالا؛ بلوغ؛ قاعدگی زنان؛ و نوشیدن الکل.

سطح گلوکز پایدار برای سیستم عصبی مرکزی طبیعی (CNS) و عملکرد سلولی حیاتی است. هنگامی که سطح قند خون کاهش می یابد، چندین عملکرد فیزیولوژیکی می تواند تأثیر نامطلوبی داشته باشد.

الکل چگونه بر دیابت تأثیر می گذارد؟

 

نوشیدن سنگین و مزمن الکل می تواند فرآیندهای متابولیک مختلف (از جمله آنهایی که با هموستاز گلوکز خون درگیر هستند) را مختل کند و خود می تواند یک عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 باشد. نوشیدن الکل همچنین می‌تواند خطرات سایر بیماری‌های مرتبط با دیابت، از جمله مشکلات قلبی عروقی و عصبی را افزایش دهد.

کتواسیدوز دیابتی چیست؟ 

کتواسیدوز یک عارضه جدی و تهدید کننده زندگی در بیماری دیابت است. این وضعیت با سطوح بیش از حد اسیدهای خاصی به نام اجسام کتون (مانند استون، استواستات و β-هیدروکسی بوتیرات) در خون مشخص می شود، کتواسیدوز می تواند منجر به علائمی مانند تشنگی، تکرر ادرار، تنفس سریع یا عمیق، پوست خشک، برافروخته شدن صورت، سردرد، حالت تهوع، خستگی و درد معده شود.

مصرف زیاد الکل، در روز، می‌تواند خطر ابتلا به کتواسیدوز را در دیابتی‌ها افزایش دهد و خطرات زیادی برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت ایجاد کند.

تاثیر الکل بر چربی خون

مصرف زیاد الکل می تواند بر چربی خون تاثیر  منفی بگزارد. به عنوان مثال، مصرف الکل می تواند منجر به افزایش سطح تری گلیسیرید، کاهش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و افزایش سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) شود.

هیپرتری گلیسیریدمی می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و پانکراتیت را افزایش دهد. چنین التهابی در لوزالمعده نه تنها می‌تواند دردناک باشد، بلکه می‌تواند تولید انسولین را نیز مختل کند و مشکلات مدیریت قند خون را برای افراد مبتلا به دیابت پیچیده‌تر کند.

 تاثیر الکل در قلب و عروقی (فشار خون)

بیماری قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است. مصرف نسبتاً سنگین الکل همچنین می تواند فشار خون را افزایش دهد، که علاوه بر این می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

 تاثیر الکل بر چشم  (رتینوپاتی )

مصرف زیاد الکل همچنین ممکن است خطر ابتلا به بیماری چشم دیابتی را در فرد افزایش دهد. رتینوپاتی دیابتی یک عارضه شایع دیابت و علت اصلی نابینایی در افرادی است که به این مشکل مبتلا می شوند. رتینوپاتی احتمال از دست دادن دائمی بینایی را به همراه دارد.

شراب قند خون را بالا میبرد

تاثیر الکل بر رشته های عصبی (نوروپاتی)

نوروپاتی محیطی شامل آسیب به رشته های عصبی ظریفی است که هم برای عملکرد عضلات و هم برای احساسات مختلف مانند لمس، درد، لرزش و دما مهم هستند. می تواند منجر به علائم ناراحت کننده ای مانند سوزن سوزن شدن، سوزش، درد و بی حسی شود که اغلب در پاها رخ می دهد و در شب بدتر می شود. نوروپاتی می تواند برای مبتلایان بسیار خطرناک باشد و می تواند خطر بریدگی ها و ساییدگی های مختلف در اندام ها را افزایش دهد. چنین مواردی می توانند پیشرونده باشند.

دیابت و مصرف الکل زمینه ی نوروپاتی محیطی هستند. اگرچه تحقیقات بیشتری باید در مورد تأثیر دیابت و الکل بر نوروپاتی انجام شود، مطالعات مختلف نشان می‌دهد که نوشیدن الکل و دیابت می‌توانند پتانسیل آسیب‌رسانی به اعصاب دیگری را ترکیب یا بدتر کنند.

در کل مصرف الکل برای افرادی که دارای دیابت هستند، باعث افزایش خطر بروز عوارض جانبی و بیماری‌های مرتبط با دیابت می‌شود. بهتر است این افراد مصرف الکل را به حداقل کاهش داده و سبک زندگی سالم را رعایت کنند تا از بروز دیابت و تشدید عوارض آن جلوگیری کنند. بهترین راه برای کاهش خطر بروز عوارض جانبی و بیماری‌های مرتبط با دیابت، ترک الکل است .فرآیند ترک الکل یک چالش است و افراد نیازمند پشتیبانی و همچنین بهبودی روحی و جسمی هستند. بنابراین، مرکز ترک اعتیاد بهبودی می‌تواند یکی از راهکارها و منابع مهم در این سفر به سمت بهبودی و رشد باشد. با ادغام مشاوره، درمان دارویی و پشتیبانی اجتماعی، مرکز ترک اعتیاد بهبودی می‌تواند به افراد کمک کند تا بهبود یابند و یک زندگی سالم و خوشبخت را دنبال کنند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 39 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *