علائم مصرف هروئین در نوجوانان

علائم اعتیاد در نوجوانان / مرکز ترک اعتیاد بهبودی
علائم اعتیاد در نوجوانان
مهر 3, 1402
آیا مصرف الکل می تواند باعث دیابت شود
آیا مصرف الکل می تواند باعث دیابت شود؟
مهر 3, 1402

علائم مصرف هروئین در نوجوانان

مصرف مواد مخدر در جامعه، به خصوص در بین نوجوانان، یکی از مشکلات جدی و رایج است که تأثیرات منفی زیادی بر سلامت روان و جسمانی افراد دارد. هروئین به عنوان یک ماده مخدر قوی و اعتیادزا، باعث اختلالات جدید و خطرناک در بین نوجوانان شده است. در این مقاله، علائم و نشانه‌های مصرف هروئین در نوجوانان بررسی شده و راهکار‌های مناسب برای پیشگیری و درمان این مشکل مورد بحث قرار گرفته . اگرچه مصرف هروئین در بین نوجوانان کمتر از سایر مواد مخدر است، اما به دلیل افزایش مصرف در بزرگسالان، والدین باید از آن آگاه باشند.

هروئین چیست؟

هروئین را با عبارات عامیانه «اسمک»، «اسکانک»، «آشغال»، «اچ»، «اسکاگ» و «شکر قهوه ای» می نامند. این یک مواد مخدر اعتیاد آور است که از مورفین، دارویی که از غلاف دانه خشخاش آسیایی به دست می آید. معمولاً به شکل ماده ای شبیه به قیر سیاه (به نام هروئین تار و سیاه) یا پودر قهوه ای یا سفید است.

هروئین گاهی اوقات با مواد دیگری مانند کوکائین یا الکل (معروف به “speedball“) مخلوط می شود. این ترکیبات خطر مصرف بیش از حد را افزایش می دهد.

حتما مطالعه کنید: عوارض مصرف هروئین

 

تأثیر فنتانیل در هروئین چیست؟

ردپای فنتانیل در هروئین یافت شده است. فنتانیل یک ماده افیونی مصنوعی است که 50 تا 100 برابر قوی تر از مورفین است. وجود فنتانیل در هروئین احتمال مصرف بیش از حد را افزایش می دهد. متأسفانه، همیشه نمی توان فهمید که آیا مواد با فنتانیل همراه است یا خیر.

مصرف هروئین در نوجوانان

نحوه استفاده از هروئین

هروئین را می توان تزریق کرد، دود کرد، و به مدت زیاد خرخر کرد. معمولاً با آب مخلوط می شود و با سوزن به داخل رگ تزریق می شود. از آنجایی که وقتی تزریق می شود مستقیماً وارد جریان خون می شود یا هنگام خرخر کردن به مغز می رود، تأثیرات هروئین تقریباً بلافاصله احساس می شود.

از آنجایی که گیرنده های مواد افیونی در مغز، نخاع، ریه ها و روده ها وجود دارد، مصرف هروئین می تواند منجر به احساسات فیزیکی بی شماری در بدن شود. این مکان های گیرنده نیز همان چیزی است که مصرف هروئین را بسیار خطرناک می کند.

حتما مطالعه کنید: عوارض هروئین بر چهره 

گیرنده های مواد مخدر به طور طبیعی در بدن وجود دارند. آنها با اتصال به مسکن های طبیعی به نام اندورفین های درون زا و انکفالین ها عمل می کنند. داروهایی که روی این گیرنده‌ها اثر می‌کنند، مانند هروئین و سایر مواد افیونی، می‌توانند باعث اعتیاد، خواب‌آلودگی و مشکلات تنفسی شوند.

 

آیا میدانید که مصرف هروئین در بین نوجوانان به دلیل افزایش مصرف در بزرگسالان نیز در حال افزایش است؟

والدین عزیز، برای جلوگیری از این اتفاق، باید با علائم و خطرات مصرف هروئین آشنا شوند. در این مقاله، به بررسی کامل علائم مصرف هروئین در نوجوانان پرداخته شده است. با مطالعه این مقاله، به راحتی می‌توانید نشانه‌های مصرف هروئین را شناسایی کنید و اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب‌های آن انجام دهید. مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج

علائم فیزیکی مصرف هروئین  در نوجوانان 

افراد بین 18 تا 25 سال به عنوان شایع ترین مصرف کنندگان هروئین گزارش شده اند. و اگرچه مصرف هروئین توسط نوجوانان بین 12 تا 17 سال در کمترین حد خود است، اما همچنان یک مشکل ثابت است. اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است از این ماده مخدر مضر و خطرناک استفاده کند، مهم است که بدانید چگونه علائم مصرف هروئین را در نوجوانان شناسایی کنید.

مانند بسیاری از مواد مخدر دیگر، هنگام مصرف هروئین، چند واکنش فیزیکی واضح و مشخص وجود دارد. آنها تمایل دارند از ظاهر معمول و تصویر کلی کودک متمایز شوند.

اگرچه راه‌هایی برای مصرف خوراکی هروئین وجود دارد، اما یکی از رایج‌ترین راه‌های مصرف دارو، تزریق داخل وریدی با سرنگ است. نوجوانان اغلب سعی می کنند با پوشیدن پیراهن های آستین بلند یا عرق گیر در تمام مواقع سال، نقاط ورود یا علائم ردیابی را که معمولاً در ساعد خود مشاهده می شود، پنهان کنند.

سایر علائم قابل مشاهده مصرف هروئین در نوجوانان عبارتند از:

منقبض یا کوچک شدن مردمک‌ها ، حتی در شرایطی که نور کافی در محیط حضور دارد.

خشکی دهان و نفس‌های سریع و کم عمق .

همچنین، دوره‌های هوشیاری آنها بیش از حد و بعد از آن خستگی شدیدی را تجربه می کنند .

برخی از اثرات فیزیکی  دیگر هروئین عبارتند از:

احساس سرخوشی
خواب آلودگی و بی حالی
دهان خشک
پوست گرم و برافروخته
تهوع و استفراغ
خارش
کاهش هوشیاری

مصرف منظم هروئین بر عملکرد مغز تأثیر می گذارد. هروئین به شدت اعتیادآور است. وقتی فردی به طور مرتب از هروئین استفاده می کند، تحمل او نسبت به مواد افزایش می یابد و برای اجتناب از ترک اعتیاد به هروئین وابسته است.

علائم هروئین در نوجوانان

علائم بهداشتی و رفتاری مصرف هروئین در نوجوانان

نوجوانانی که به هروئین اعتیاد دارند، شاهد کاهش در سلامت کلی خود و همچنین تغییراتی در شیوه عملکرد روزانه خود خواهند بود. قابل تشخیص ترین اثرات سلامتی عبارتند از کاهش وزن بدون دلیل، آبریزش بینی بدون سرماخوردگی، عفونت در نقاط ورودی سوزن و بریدگی یا کبودی ناشی از برداشتن پوست خود.

همچنین در صورت مصرف هروئین ممکن است شاهد افزایش رفتارهای فریبنده و منفی از سوی نوجوان خود باشید. مسائل قابل توجه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اجتناب از تماس چشمی

لکنت زبان

عملکرد ضعیف در مدرسه

قرض گرفتن یا سرقت پول

کمبود انگیزه واکنش های خصمانه

بارزترین علائم سوء مصرف هروئین از تجهیزات مورد نیاز برای مصرف مواد افیونی ناشی می شود. اگر نگران هستید که نوجوان شما این دارو را مصرف می کند، مراقب موارد زیر باشید:

اسوزن یا سرنگ

اقاشق، فویل آلومینیومی، نی، یا لفاف آدامسی که آثار سوختگی روی آنها وجود دارد

ابند کفش، کراوات هودی یا رشته‌هایی که ممکن است برای بستن بازوی آنها استفاده شده باشد، وجود ندارد.

اکیسه های پلاستیکی کوچک با باقی مانده پودر

الوله های

 علائم تاخیر در مصرف هروئین ؟

درد در استخوان ها و عضلات
لرز
استفراغ
بیخوابی
اضطراب
خارش

علائم مصرف بیش از حد هروئین ؟ 

هروئین می تواند تعداد تنفس فرد را کاهش دهد. مصرف بیش از حد هروئین به این دلیل اتفاق می‌افتد که افراد تا زمانی که دارو را مصرف نکرده باشند قادر به تشخیص قدرت آن نیستند. همچنین ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که با افزایش تحمل فرد، برای رسیدن به همان مقدار باید دوز خود را افزایش دهند.

در صورت مشاهده علائم زیر فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید:

تنفس آهسته
قادر به بیدار شدن نباشد
ضربان قلب کند باشد  یا متوقف شده است
لب و ناخن  به رنگ آبی شده باشد
پوست لطیف بیمار
قادر به صحبت کردن نباشد

عوارض هروئین  چیست ؟

هروئین می تواند عوارض فوری و طولانی مدت ایجاد کند. چگونگی تأثیر هروئین بر بدن به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله نحوه مصرف دارو، میزان مصرف، ترکیب با مواد مخدر و سرعت اتصال دارو به گیرنده های مواد افیونی.

در کوتاه مدت، بزرگترین خطر مصرف هروئین مصرف بیش از حد است. مواد افیونی فعالیت عصبی شیمیایی در ساقه مغز را تغییر می دهند که تنفس و ضربان قلب را کنترل می کند. این تغییرات می تواند کشنده باشد.

عوارض فوری هروئین

اعتیاد
کند شدن عملکرد قلب
کند شدن شدید تنفس
کما
ضربه مغزی
مرگ

حتما مطالعه کنید: اوردوز هروئین

عوارض دراز مدت هروئین 

در درازمدت، عمیق ترین خطر وابستگی به هروئین است. هروئین مرکز پاداش مغز را فعال می کند و دوپامین آزاد می کند. دوپامین رفتار مصرف دارو را تقویت می کند. با گذشت زمان، تحمل فرد نسبت به دارو افزایش می‌یابد و باید مقدار بیشتری از آن را مصرف کند تا همان اثرات را احساس کند. هنگامی که فردی سعی می کند مصرف را متوقف کند، بدن او ممکن است علائم ترک را تجربه کند که آنقدر شدید است که دریافت و مصرف دارو زندگی او را تحت الشعاع قرار می دهد. عوارض طولانی مدت هروئین عبارتند از:

علائم فیزیکی مصرف هروئین  در نوجوانان 

اثرات دراز مدت مصرف هروئین چیست؟

تغییرات در مغز
اختلال در توانایی تصمیم گیری
اختلال در تنظیم رفتار
تحمل دارو
وابستگی به دارو
اختلال مصرف هروئین که با عود مزمن و جستجوی مواد مخدر بدون توجه به پیامد مشخص می شود

 

علائم ترک هروئین و مدت زمان آن

علائم ترک هروئین شامل بدن درد، بی خوابی، لرز، بی قراری، استفراغ و اسهال است. علائم شدید در عرض یک یا دو روز پس از آخرین دوز به اوج خود می رسد و معمولاً در عرض یک هفته فروکش می کند. با این حال، برخی از افراد علائم ترک را برای ماه ها تجربه می کنند.

اگر این علائم مصرف هروئین را در نوجوان خود مشاهده کردید، توصیه می شود از خدمات مرکز ترک اعتیاد بهبودی کمک بگیرید. ترک این دارو می تواند دردناک و دشوار باشد، بنابراین وجود متخصصان پزشکی در نزدیکی برای نظارت و کمک به ترک هروئین  ضروری است.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

ما در اینجا pdf مقاله علائم  مصرف هروئین در نوجوانان را آماده کرده ایم .

مرکز-ترک-اعتیاد-بهبودیعلائم مصرف هروئین در نوجوانانpdf

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *