عوارض مصرف هروئین

کلینیک ترک اعتیاد کرج
تفاوت اعتیاد روانی و جسمانی
اسفند 28, 1401
کلینیک ترک اعتیاد کرج
علائم اعتیاد و عوارض مرفین
اسفند 28, 1401

کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی،  مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی: هروئین، مخدری بسیار قدرت مند است و سوء مصرف آن عوارض روانی و جسمانی متعددی برای مصرف کنندگان به همراه خواهد داشت و با توجه به اهمیت آن در این مقاله به بررسی عوارض مصرف هروئین خواهیم پرداخت. اما در خصوص درمان عوارض هروئین و ترک هروئین باید بدانید که ترک هروئین، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی و درمان بستری تحت نظر درمانگران مجرب در کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد کرج می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک هروئین

همانطور که پیش تر گفتیم، هروئین مخدر بسیار اعتیاد آوری است و عوارض مخربی بر روی بدن از جمله آسیب گسترده به مغز، اعضای بدن و عملکردهای طبیعی بدن خواهد داشت. وقتی هروئین مصرف می کنید، این مخدر به گیرنده های افیونی درون مغز متصل می شود و باعث ترشح دوپامین می شود. بدن شما حاوی مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده های عصبی است که بطور معمول به گیرنده های مواد افیونی متصل می شوند و آنها احساساتی مانند درد و سرخوشی را تحت کنترل قرار می دهند. زمانی که این گیرنده ها در مرکز پاداش مغز شما فعال می شوند، دوپامین ترشح می شود، که باعث ایجاد احساس لذت خواهد شد.

با این وجود، هنگامی که از طریق یک ماده خارجی مانند هروئین بر گیرنده های افیونی خود تاثیر می گذارید، بدن شما سرشار از دوپامین خواهد شد، از این رو اثرات جسمی موقت هروئین مانند احساس لذت و سرخوشی در بدن شما ایجاد می شود. مغز شما به مواد مخدر متصل شده و تمایل به تکرار رفتارهایی دارد که موجب لذت می شوند، به همین دلیل میل به مصرف مکرر هروئین را احساس می کنید. با این وجود اگر بطور مداوم این ماده مخدر را مصرف کنید، ممکن است با اثرات کوتاه مدت هروئین مانند علائم تزریق با سرنگ های حاوی هروئین و اثرات طولانی مدت هروئین مانند اعتیاد، بیماری ها و سایر شرایط تضعیف کننده مواجه شوید.

عوارض مصرف هروئین

مصرف هروئین علاوه بر مغز، ممکن است به بدن شما آسیب متعددی برساند. حتی ممکن است شکل ظاهری شما را تغییر دهد. برخی از عوارض سوء مصرف هروئین عبارتند از:

مردمک چشم تنگ شده

کاهش ناگهانی وزن

سرفه مداوم

خشکی دهان

از دست دادن اشتها

علائم آنفولانزا مانند لرز یا استفراغ

یبوست

حرکت آهسته

عدم تعادل در حرکات و عدم هماهنگی

گفتار نامنسجم

کاهش سطح هوشیاری

خواب بیش از حد و یا دوره های طولانی بیداری

ظاهر نامرتب یا عدم رعایت بهداشت شخصی

رفتار خشونت آمیز

اجتناب از رویارویی با دوستان و خانواده

از دست دادن انگیزه

عدم علاقه به فعالیت هایی که زمانی برای فرد لذت بخش بودند

کاهش عملکرد در مدرسه یا محل کار

گرگرفتگی پوست

احساس سنگینی دست و پاها

افزایش دمای بدن

تهوع و استفراغ

خشکی دهان

خارش شدید

بیهوش شدن و به هوش آمدن

ضربان قلب آهسته یا ضربان قلب نامنظم

تنفس کند

مشکلات مرتبط با سلامت دندان از جمله دندان های آسیب دیده و تورم لثه ها

بیماری های پوستی ناشی از خراشیدن

ضعف سیستم ایمنی

سوء تغذیه

مشکلات خواب

مشکلات مربوط به عملکرد جنسی

عوارض مصرف هروئین

عوارض هروئین بر مغز

عوارض هروئین بر مغز

موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر بیان می کند “مصرف مکرر هروئین موجب ایجاد تغییر در ساختار فیزیکی و فیزیولوژی مغز و همچنین موجب عدم تعادل طولانی مدت در سیستم های عصبی و هورمونی می شود که جبران ناپذیر است.”

اگرچه این تغییرات به مرور زمان و به تدریج اتفاق می افتد، اما تاثیرات روانشناختی اولیه هروئین بر روی مغز شامل اختلال در تصمیم گیری و پاسخ همراه با استرس و عدم توانایی در تنظیم رفتارهای بدنی است. اگر این سوال ذهن شما را درگیر کرده و از خود می پرسید که با مصرف هروئین چه اتفاقی برای مغز می افتد، بسیار مهم است که بدانید هروئین سیگنال های مغز به بدن را دچار اختلال می کند و عملکردهای طبیعی بدن مانند تنفس و ضربان قلب را تحت تأثیر قرار می دهد. این عملکردها بخشی از سیستم عصبی خودکار هستند و سوء مصرف هروئین باعث بیماری عصبی دستگاه خودکار یا آسیب به این اعصاب خواهد شد.

به محض اینکه اثرات لذت و سرخوشی ناشی از مصرف هروٸین از بین رفت، ممکن است یک دوره خواب آلودگی را تجربه کنید که ممکن است چندین ساعت طول بکشد. گیجی، ضربان قلب آهسته و نامنظم و تنفس تضعیف شده، همه اینها نشانه های بیماری عصبی دستگاه خودکار است که به همراه خواب آلودگی اتفاق می افتد.

با مصرف بیش از حد هروئین، سیستم تنفسی ممکن است بطور کامل از کار بیفتد. ممکن است بخوابید و هرگز از خواب بیدار نشوید زیرا بیماری عصبی دستگاه خودکار باعث می شود تنفس شما متوقف شود. علاوه بر این، تنفس تضعیف شده میزان انتقال خون و اکسیژن به مغز را کاهش خواهد داد و در نتیجه باعث آسیب دائمی به مغز، کما یا مرگ می شود.

از زیان آورترین اثرات طولانی مدت مصرف هروئین بر روی مغز، ایجاد یک اختلال در مصرف هروئین است که یک بیماری مزمن مغزی است. با مصرف مکرر هروئین، بدن شما به این ماده مخدر وابسته می شود و ممکن است دچار اختلال در مصرف مواد شوید. اگر نسبت به هروئین اعتیاد پیدا کنید، ممکن است برای یافتن و رسیدن به لذت و سرخوشی، به انجام رفتارهای اجباری و غیرقابل کنترل روی آورید و نیاز به درمان اعتیاد به هروئین داشته باشید.

عوارض هروئین بر قلب

هروئین ممکن است به قلب شما نیز آسیب جدی برساند و حتی منجر به ایجاد بیماری های قلبی نیز می شود.

مصرف بیش از حد هروئین و بیماری های قلبی بطور همزمان اتفاق می افتد. اگر هروئین مصرف می کنید، ممکن است به لایه داخلی و دریچه های قلب شما آسیب برسد، که احتمال ابتلا به عفونت های قلبی و مشکلات ریوی را افزایش خواهد داد. علاوه بر بیماری قلبی، سایر عوارض شدیدی که با مصرف هروئین بر سلامتی فرد به ویژه قلب او تاثیر می گذارد عبارتند از:

نارسایی قلبی

مصرف بیش از حد هروئین در صورتی که به مرگ فرد منجر نشود، باز هم مشکلات دیگری مانند نارسایی قلبی ناشی از کاهش فشار خون را در پی خواهد داشت.

آریتمی قلب

مصرف هروئین همچنین ممکن است باعث آریتمی قلب، یا نامنظمی ضربان و یا ریتم قلب شود. این اختلاف، میزان خونی که قلب می تواند به بدن شما پمپاژ کند را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد و در نهایت عملکرد مغز و اعضای بدن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

ادم ریوی (تجمع مایعات در ریه)

مصرف هروئین باعث ادم ریوی شود، چنین حالتی زمانی اتفاق می افتد که قلب قادر به انتقال مداوم خون به بدن نباشد. این وضعیت ممکن است باعث برگشت خون به رگ ها و ریه ها شود و بر جریان طبیعی اکسیژن از طریق ریه ها تاثیر بگذارد. ادم ریوی ممکن است منجر به نارسایی کلیه، حمله قلبی و مرگ شود.

کمپ ترک اعتیاد کرج

عوارض مصرف هروئین

عوارض هروئین بر دندانها

با مصرف هروئین، ممکن است بطور غیر مستقیم به دندان های شما آسیب برسد.

مواد مخدر به دندان های شما آسیب خواهند رساند و اثرات مخرب مربوط به دندان، بسته به نوع ماده مخدری که مصرف می شود متفاوت است. هروئین معمولا بر روی دندان ها تاثیر غیر مستقیم دارد، به این معنی که مصرف هروئین باعث آسیب به دندان نمی شود. با مصرف مواد مخدری مانند هروئین ممکن است تمایل شما به خوردن نوشیدنی های شیرین، آب نبات و شیرینی جات افزایش یابد. این تمایلات ممکن است عاملی برای ایجاد حفره و بیماری های لثه باشند.

اگر هروئین مصرف می کنید، ممکن است آسیب به دندان تنها مشکل مرتبط به دندان شما نباشد. به عنوان مثال، مصرف هروئین در حد متوسط و مشکلات دندان شامل بیماری لثه، قارچ دهان و انواع عفونت های دهانی می شود. اثرات شدید دندانپزشکی شامل ضعیف شدن مینای دندان در اثر ساییدن دندان است. علاوه بر این، هروئین و پوسیدگی دندان ممکن است مشکلی باشد که به دلیل علائم خشکی دهان تجربه می کنید. تحقیقات نشان می دهد که با مصرف مداوم هروئین، ممکن است دندانها شبیه دندان های فردی شود که شیشه مصرف می کند، که در نهایت منجر به پوسیدگی و کشیدن دندان می شود.

اما نکته ای که باید بدانید این است که موارد و عوارض گفته شده تنها بخشی از عوارض مصرف هروئین است و اعتیاد به این مخدر می تواند زندگی فرد را بطور کامل مختل کند به همین جهت بهترین رویکرد جهت مقابله با آنها، ترک هروئین تحت نظر درمانگران مجرب در کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کرج می باشد.

عوارض هروئین بر پوست

مصرف هروئین، به روش تزریق داخل وریدی، احتمال ابتلا به بیماری های پوستی دردناک و عفونت ها را افزایش می دهد. هرچه مصرف هروئین بیشتر شود، بیماری های پوستی ممکن است به مشکلات داٸمی تبدیل شوند. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

عفونت های مکرر پوستی

ایجاد زخم های پوستی ناشی از مصرف هروئین

آبسه ناشی از مصرف هروٸین

عفونت های باکتریایی در محل های تزریق

گانگرن (قانقاریا) یا سرایت عفونت پوست به سایر بافتهای بدن

اکثر این بیماری های پوستی ناشی از مصرف هروئین از طریق تزریق وریدی و عضلانی این ماده مخدر ایجاد می شود.

روش سوم تزریق هروئین، تزریق زیر پوستی است که نوعی تزریق کم عمق در زیر پوست که به آن تزریق زیر پوستی هروئین گفته می شود. تزریق زیر پوستی ممکن است منجر به ایجاد آبسه و زخم های پوستی ناشی از تزریق هروئین در اطراف محل تزریق شود و شما ممکن است برای درمان عفونت های جدی ناشی از تزریق زیر پوستی هروئین به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

کلینیک ترک اعتیاد کرج

عوارض مصرف هروئین

عوارض هروئین بر چهره و صورت

سوء مصرف و اعتیاد به هروئین ممکن است ظاهر صورت شما را تغییر دهد اما برخی از مشکلات رایج مرتبط با مصرف هروئین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کاهش وزن و لاغری

مصرف هروئین ممکن است باعث کاهش سریع وزن شود، که معمولا علاٸم این کاهش وزن بیشتر در صورت فرد و با چشمانی گود افتاده نمایانگر خواهد شد.

آویزان و شل شدن پوست صورت

افراد ممکن است به شما بگویند به نظر می رسد خسته یا پیر شده اید.

خراش یا جای زخم

مانند سایر مواد مخدر، مصرف هروئین باعث خارش می شود، که ممکن است منجر به خراشیدن یا کنده شدن پوست می شود.

آبریزش بینی یا چشمان اشک آلود

در صورت استنشاق هروئین، ممکن است مشکلات تنفسی مانند ترشحات مخاطی را تجربه کنید.

چشمان خون گرفته

چشم های هروئینی اصطلاح عامیانه برای چشمان خون گرفته است که ناشی از سوء مصرف این مخدر می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف هروئین پرداختیم و تاثیرات مصرف هروئین بر قلب، دندان ها، پوست و چهره را بطور کامل بررسی کردیم. اما باید بدانید که ترک هروئین کمی دشوار است و ضروری است که تحت نظر متخصصین و درمانگران مجرب انجام بگیرد به همین جهت مشاورین و متخصصین مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کرج، همراه شما هستند تا بهترین نتیجه از درمان را کسب بفرمایید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 20 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *