تیر 3, 1400
ترک الکل
تیر 3, 1400

بهترین و سریعترین روش ترک تریاک

تریاک مخدری با قدرت اعتیاد آوری بسیار بالا می باشد که از گیاه خشخاش بدست می آید و در انواع مختلفی همچون تریاک خام و یا پرورده، سوخته تریاک و شیره تریاک عرضه می گردد که سوء مصرف هرکدام از آنها عوارض مخصوص به خود را برای مصرف کننده به همراه دارند. وابستگی و اعتیاد به تریاک ممکن خیلی سریع ایجاد می شود. اعتیاد به این مخدر با علائم ترک تریاک و تحمل تشخیص داده می شود و درمان و ترک تریاک، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی و روانپزشکی درکنار درمان جسمانی می باشد.

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، بهترین و سریعترین روش ترک تریاک، ترک بستری در کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کرج، می باشد. برنامه درمانی در کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی، تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد. از دیگر مزایای درمان در ترک اعتیاد کرج بهبودی، می توان به بهره مندی از امکانات بیمارستانی و رفاهی اشاره نماییم که شرایط بسیار مناسبی را برای بیماران ایجاد می کند.

تریاک چیست؟

تریاک، از گیاه خشخاش بدست می آید و مشتقات خام این گیاه، مواد افیونی نامیده می شود. خشخاش، ماده اصلی موجود در بسیاری از مواد مخدر و محرک محبوب امروزی است و برخی از مخدرهایی که از گیاه خشخاش استخراج می شوند شامل موارد زیر هستند:

مرفین

هروئین

کدئین

فنتانیل

هیدروکدون

اکسی کدون

سوء مصرف تریاک عوارض کوتاه مدت و بلند مدت جبران ناپدیری برای مصرف کنندگان به همراه دارد که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

عوارض مصرف تریاک

عوارض مصرف تریاک، طیف گسترده ای از بیماری های جسمانی و روانی را در بر می گیرد که از متداول ترین آنها می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم:

تضعیف دفاع بدن در مقابل بیماری‌ ها و احتمال ابتلا به عفونت‌ های ویروسی مثل ایدز، هپاتیت، عفونت‌های پوستی و آبسه

پایین آمدن سطح سلامت به علت بی‌ توجهی به وضعیت بهداشتی و مراقبت های فردی

خارش و تیره شدن رنگ پوست، تیرگی لب‌ها، کهیر

کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ در مردان

آسیب‌ و بیماری های ریوی، کبدی و کلیوی

ایست تنفسی و مرگ به دنبال مصرف زیاد

بی اشتهایی و سوء تغذیه و کاهش وزن

احساس گرما، گرگرفتگی و خارش بینی

بهم خوردن دوره‌های قاعدگی در زنان

کاهش فعالیت روده‌ها و یبوست مزمن

انقباض عضلات صاف قلب و مجاری

بی‌حسی و عدم تعادل بدنی

تغییر ساعت خواب و بیداری

تغییرات رفتاری یا روانی

انقباض مردمک چشم

کاهش احساس درد

خشک شدن دهان

افت فشار خون

احساس درد

آیا تریاک اعتیاد آور است؟

دسترسی آسان به تریاک، احتمال مصرف مواد مخدر در میان مصرف کنندگان را افزایش می دهد و در نهایت احتمال ابتلا به اختلال مصرف مواد مخدر و اعتیاد به آنها را افزایش می دهد. اگر با اعتیاد به تریاک دست و پنجه نرم می کنید، برای بهبودی جسمی و روانی به درمان نیاز خواهید داشت.

اعتیاد به تریاک، روانی و جسمانی است به همین جهت ترک تریاک، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی می باشد که در این راستا برنامه ترک تریاک در مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد کرج، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد و به بیماران این امکان را می دهد تا علاوه بر درمان جسمانی به اصلاح چهارچوب های ذهنی خود بپردازند و بعد از ترخیص از سلامت کامل جسم و روان بهره مند گردد.

علائم و نشانه های اعتیاد به تریاک

اعتیاد به تریاک، باعث تغییرات جسمی و رفتاری خواهد شد و در برخی موارد، افراد مبتلا به اختلال مصرف تریاک ممکن است علاٸم و اثرات اعتیاد خود را پنهان کنند. در برخی موارد دیگر، خانواده و دوستان قادر به تشخیص تغییراتی هستند که در روحیه یا ظاهر فرد ایجاد می شود. آگاهی از علائم و نشانه های اعتیاد به تریاک و درک این تغییرات می تواند کمک بزرگی در تشخیص و آگاهی از اعتیاد مصرف کننده و در مرحله بعد انجام اقدامات درمانی همچون ترک تریاک، داشته باشد، برخی از مهمترین علائم و نشانه های سوء مصرف و اعتیاد بخ تریاک عبارت است از:

تکرر ادرار

اختلال بینایی

خواب آلودگی

ناتوانی در تمرکز

خارش نقاط مختلف پوست

عدم هماهنگی میان اعضای بدن

دگرگون شدن خلق و فرایندهای اخلاقی

تاثیر تریاک بر مغز

مصرف مخدرهایی همچون تریاک، باعث کاهش جریان خون در نواحی خاصی از مغز باعث، کندی فعالیت‌ مغز و احساس لذت در فرد مصرف کننده می‌شوند. اما همانطور که گفتیم در صورت مصرف مداوم و طولانی بیمار به آن ماده وابستگی پیدا می‌کند و چون مغز به حضور آن عادت کرده این مخدر جایگزین اندور‌فین‌های طبیعی مغز می‌شود.

اوردوز تریاک

مصرف بیش از حد تریاک، گیرنده های مواد افیونی مغز، که مسئولیت تنفس را بر عهده دارند، تحت کنترل قرار می دهد.

تاثیر این گیرنده ها باعث می شود تا مغز اکسیژن کافی دریافت نکند و مصرف کننده هوشیاری خود را از دست بدهد. اوردوز با علائم و نشانه های همراه است که شناخت این علائم کمک بسیاری به حفظ جان مصرف کننده خواهد کرد، بنابراین شناخت علائم بسیار ضروری است و برخی از مهمترین علائم آن عبارتند از:

مشکلات تنفسی

ضربان قلب سریع

سبکی سر

کما

همچنین، باید توجه داشته باشید که اوردوز خیلی سریع باید به عنوان یک فوریت پزشکی، تحت معالجه و درمان قرار گیرد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان علائم اوردوز تریاک را تجربه کرده اید، ضروری است تا بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

وابستگی و اعتیاد به تریاک علاوه بر جنبه جسمانی، بخش روانی نیز دارد، به همین جهت درمان و ترک تریاک، نیازمند دریافت خدمات مشاوره ای در کنار درمان جسمانی می باشد و ضروری است تا تحت نظر متخصصین روانشناسی در مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی، انجام بگیرد. یکی از باورهای اشتباه در خصوص ترک تریاک، امکان ترک آن در منزل است که در این خصوص باید نیز باید بدانید که هرگونه ترک خودسرانه و خارج از نظارت پزشک می تواند عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد که از مهمترین آنها می توانیم به بروز علائم ترک اشاره نماییم که مقابله با این علائم از اصلی ترین دلایل بازگشت بیماران به مصرف مجدد می باشد و در ادامه به بررسی و معرفی برخی از مهمترین علائم ترک تریاک خواهیم پرداخت.

حتما مطالعه کنید: اعتیاد چیست

علائم ترک تریاک

بی‌قراری

بی‌خوابی

تحریک پذیری

پرش عضلانی

گرفتگی عضلانی

تمایل یا ولع شدید به مصرف مجدد

کشیده شدن عضلات

اتساع مردمک‌ها

درد استخوانی

دل پیچه

ترک تریاک با متادون

متاسفانه بسیاری بر این باورند که متادون درمانی، از روش های ترک تریاک می باشد اما این در حالی است استفاده از این روش درمانی نه تنها کمکی به بیماران نخواهد کرد، بلکه باعث ایجاد وابستگی و اعتیاد به متادون می شود. بنابراین تنها روش اصولی برای ترک تریاک، ترک بستری در کلینیک ترک اعتیاد می باشد.

سم زدایی تریاک

سم زدایی، به عنوان اولین مرحله برنامه درمانی و ترک تریاک باعث قطع اتصال این مخدر از گیرنده های مغزی بیمار و سپس دفع آنها می شود و بعد از انجام آن، مرحله دوم درمان شروع می شود که در طی آن از داروهای ضد مخدر استفاده می شودو اینبار گیرنده های مغزی توسط داروی ضد مخدر اشغال شده و به بیمار اجازه مصرف مجدد را نمی دهد و باعث بهبود عملکرد مغز، سیستم عصبی و برهم خوردگی ترشحات هورمونی می شود.

[کل: 21 میانگین: 4.8]