آیا الکل باعث سرطان می شود و چه خطراتی دارد؟

آیا مصرف الکل می تواند باعث دیابت شود
آیا مصرف الکل می تواند باعث دیابت شود؟
مهر 18, 1402
عوارض حشیش ؟
عوارض مصرف حشیش: کوتاه مدت، طولانی مدت
مهر 18, 1402
نمایش همه

آیا الکل باعث سرطان می شود و چه خطراتی دارد؟

آیا الکل باعث سرطان می شود ؟ /مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج

آیا الکل باعث سرطان می شود ؟ /مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج

آیا الکل باعث سرطان می شود ؟ 

 مرکز ترک اعتیاد بهبودی کلینیک ترک اعتیاد بهبودی :مصرف الکل به طور تفریحی  ممکن است بدون ضرر به نظر برسد، اما در واقع الکل یا اتانول می‌تواند به عنوان یک عامل سرطان‌زا شناخته شود. این ماده در گروه یک عوامل سرطان‌زاها قرار دارد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. بنابراین، باید از مصرف الکل پرهیز کرد. مصرف الکل یکی از مشکلات اعتیاد آور در جامعه است که خطرات جدی برای سلامتی افراد دارد. ترک الکل می‌تواند به عنوان یک راه حل برای کاهش خطرات مصرف الکل و بهبود سلامتی مورد استفاده قرار گیرد. مرکز ترک اعتیاد  بهبودی در کرج با ارائه خدمات درمانی و روانشناسی، به افراد کمک می‌کنند تا از مصرف الکل دست بردارند و به یک زندگی سالم دست پیدا کنند. در این مقاله، به بررسی خطرات مصرف الکل برای سلامتی و نحوه درمان افرادی که با مشکلات مصرف الکل روبرو هستند، پرداخته خواهد شد.

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن  الکل در روز خطر ابتلا به سرطان معده و پانکراس را افزایش می دهد. مصرف متوسط یا زیاد الکل همچنین می تواند خطر ابتلا به سرطان های دیگر را افزایش دهد. مانند :

سرطان ریه

سرطان پوست

سرطان پروستات

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

در اینجا، ما به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه الکل باعث سرطان می‌شود و چه افرادی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند.

الکل باعث سرطان

آیا الکل باعث سرطان می شود ؟

الکل چگونه باعث سرطان می شود؟

 ارتباط بین سرطان و الکل به طور مداوم در حال بررسی است. در زیر برخی از دلایلی که الکل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد را مورد بررسی قرار دادیم .

 مصرف الکل و تولید استالدهید

هنگامی که الکل مصرف می کنید، کبد شما اتانول را به استالدهید تجزیه می کند. این یک ترکیب سمی است که می تواند منجر به سرطان شود.
استالدهید می تواند به پروتئین ها و DNA بدن شما (آرایش ژنتیکی) آسیب برساند. همچنین به همین دلیل است که پس از نوشیدن الکل، موارد زیر را احساس می کنید:
سردرد
خماری
ناراحتی معده
افزایش ضربان قلب
 

تاثیر مصرف الکل بر تولید استالدهید و افزایش خطر ابتلا به سرطان چگونه است؟

الکل تولید استروژن (هورمون جنسی) را در بدن افزایش می دهد. استروژن بیش از حد با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان و به ندرت مردان مرتبط است.

تاثیر مصرف الکل بر جذب مواد مغذی بدن و خطر ابتلا به سرطان ؟

نوشیدن الکل و استعمال دخانیات به طور منظم خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان گلو، دهان و مری را در افراد افزایش می دهد.
الکل به توانایی بدن برای تجزیه و جذب مواد مغذی ضروری آسیب می رساند. بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی به پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان کمک می کنند. این مواد مغذی شامل ویتامین A، B، C، D، E، و کاروتنوئیدها هستند.

انواع سرطان های مرتبط با الکل 

نوشیدن الکل خطر ابتلا به چندین نوع سرطان را افزایش می دهد. شایع ترین سرطان هایی که در اثر مصرف الکل ایجاد می شوند عبارتند از:

 مصرف الکل (سرطان پستان)

خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که به مقدار کم الکل مصرف می کنند افزایش می یابد. با این حال، افرادی که زیاد الکل مصرف می کنند، بیش از 1.5 برابر بیشتر از زنانی که الکل مصرف نمی کنند، در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

 مصرف الکل (سرطان کبد)

نوشیدن الکل خطر سیروز یا آسیب سلول های کبدی را افزایش می دهد. در صورت عدم درمان، سیروز می تواند منجر به سرطان کبد شود. به همین دلیل است که مصرف کنندگان زیاد الکل دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان کبد هستند.

مصرف الکل (سرطان مری)

سرطان مری که به آن کارسینوم مری نیز می‌گویند، سرطان نادری است که لوله‌ای را که گلو و معده شما را به هم وصل می‌کند (مری) درگیر می‌کند. خطر ابتلا به سرطان مری در افرادی که در طول زندگی به میزان متوسطی الکل مصرف می کنند نسبت به افرادی که مشروب نمی نوشند بیشتر است.
احتمال ابتلا به سرطان مری در افرادی که زیاد الکل مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که مشروب نمی خورند، پنج برابر بیشتر است. این امر به ویژه برای افرادی که اعتیاد به الکل یا اختلال مصرف الکل (AUD) دارند، صادق است.

مصرف الکل (سرطان سرو گردن)

مصرف متوسط تا شدید الکل با بسیاری از انواع سرطان سر و گردن مرتبط است. این شامل سرطان های زیر است:
گلو
جعبه صدا (حنجره)
سایر نواحی حفره دهان (به جز لب ها)
مصرف کنندگان متوسط الکل نسبت به افرادی که الکل نمی نوشند اندکی بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان ها هستند. از سوی دیگر، مصرف کنندگان شدید الکل، بیش از 2/5 برابر بیشتر از افرادی که الکل مصرف نمی کنند، در معرض ابتلا به سرطان های سر و گردن هستند.

 مصرف الکل (سرطان روده بزرگ) 

نوشیدن زیاد در طول سالیان متمادی خطر ابتلا به سرطان کولورکتال (کولون و رکتوم) را افزایش می دهد. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ یا رکتوم در افرادی که هرگز الکل مصرف نمی کنند و یا به مقدار کم می نوشند، در مقایسه با مصرف کنندگان طولانی مدت و سنگین الکل، کمتر است.

آیا ترک الکل خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد؟

به طور کلی، مطالعات نشان داده اند که توقف مصرف الکل با کاهش فوری خطر سرطان مرتبط نیست. اگرچه خطر ابتلا به سرطان، در نهایت کاهش می یابد، اما ممکن است سال ها طول بکشد تا خطر ابتلا به سرطان با افرادی که الکل استفاده نمی کنند برابر شود.
خطر ابتلا به سرطان دهان یا حلق در افرادی که سابقاً مصرف می کردند، حتی پس از 16 سال ترک الکل بیشتر از افراد غیر الکلی است. با این حال، خطر به طور قابل توجهی کمتر از زمانی است که آنها هنوز مشروب می نوشیدند.
اکثر مطالعات در مورد کاهش خطر سرطان پس از ترک بر روی سرطان های سر، گردن و مری تمرکز دارند. یکی از این مطالعات پیش‌بینی می‌کرد که در صورت قطع نوشیدن الکل، کاهش خطر سرطان‌های حنجره و حلق بیش از 35 سال طول می‌کشد.

آیا الکل بدتر از سیگار است؟

اینکه الکل بدتر از سیگار است بستگی به میزان مصرف سیگار یا نوشیدن الکل است. هر دو خطر سرطان را افزایش می دهند و استفاده از هر دو ماده می تواند شانس آنها را بدتر کند.
مطالعات نشان داده است که نوشیدن یک بطری شراب در هفته همان خطر ابتلا به سرطان را در طول عمر دارد که کشیدن ده نخ سیگار در هفته در زنان و پنج نخ سیگار در مردان. این مطالعه همچنین سیگار کشیدن را با سطوح بالای مصرف الکل مقایسه کرده است . نوشیدن سه بطری شراب در هفته می تواند خطر ابتلا به سرطان را در زنان 3.6 درصد و در مردان 1.9 درصد افزایش دهد. این معادل مصرف 8 نخ سیگار در هفته برای مردان و 23 نخ سیگار برای زنان است.

چقدر الکل برای افزایش خطر سرطان لازم است؟

الکل خطر ابتلا به سرطان را بدون توجه به نوشیدن سبک، متوسط یا سنگین افزایش می دهد. خطر ابتلا به سرطان برای مصرف کنندگان سبک الکل کم است، اما همچنان وجود دارد.
خطر ابتلا به سرطان بسته به نوع مصرف الکل به شرح زیر است:
غیر مصرف کننده:
کسانی که به ندرت الکل می نوشند یا اصلاً الکل نمی نوشند، کمترین خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با الکل را دارند.
مشروب خواران:
نوشیدن زیاد الکل خطر ابتلا به سرطان های مرتبط با الکل را افزایش می دهد و در طول زمان می تواند منجر به اختلال مصرف الکل (AUD) شود.
نوشیدنی های سنگین:
 نوشیدن الکل به مقدار زیاد و برای مدت طولانی به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان های خاص را در فرد افزایش می دهد.
مصرف زیاد الکل و افراد مبتلا به اختلال مصرف طولانی مدت الکل (AUD) بیشتر در معرض خطر هستند. کارشناسان توصیه می کنند که به طور کامل الکل ننوشید تا در طول زمان از ابتلا به سرطان های مرتبط با الکل جلوگیری کنید.

سایر اثرات نوشیدن الکل بر سلامتی 

مصرف الکل می تواند منجر به عوارض جانبی کوتاه مدت و طولانی مدت شود مانند:
[icon type=”icon-record”]بیماری کبد
افزایش وزن
مشکلات قلبی
مشکلات خلقی
مشکلات تمرکز
اختلال در هماهنگی
اختلال در قضاوت و تصمیم گیری
این اثرات سلامتی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای برخی افراد، الکل می تواند اعتیادآور باشد. نوشیدن آنها می تواند در طول زمان بیش از حد شود و منجر به مشکلات شدید سلامتی و اجتماعی شود.
حتما مطالعه کنید: عوارض مصرف الکل 

سندرم ترک الکل چیست ؟ 

افرادی که به طور ناگهانی نوشیدن الکل را ترک می کنند ممکن است علائم ترک فیزیکی را تجربه کنند.
این شامل:
لرزش
گیجی
تشنج
سردرد
توهمات
تهوع و استفراغ
دلیریوم ترمنز (DT)
برای برخی افراد، علائم ترک می تواند تهدید کننده زندگی باشد. این بدان معنا نیست که افرادی که زیاد الکل می‌نوشند باید به نوشیدن ادامه دهند تا از ترک اعتیاد خودداری کنند. در عوض، آنها باید به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کنند که بهترین  راه مقابله با آن ترک الکل، تحت نظر مجرب ترین روانشناسان و روانپزشکان در مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی می باشد اما ترک الکل، نیازمند برنامه درمان اصولی می باشد و هرگونه ترک خودسرانه آن، نه تنها کمکی به برنامه درمان نخواهد کرد بلکه باعث بروز علائم ترک در مصرف کننده خواهد شد که کنترل این علائم از اصلی ترین دلایل بازگشت بسیاری از مصرف کنندگان به الکل می باشد.
آیا الکل باعث سرطان می شود ؟ 

آیا الکل باعث سرطان می شود ؟

چگونه از مشکلاتی که الکل برای سلامتی ایجاد می کند جلوگیری کنیم ؟

راه های مختلفی برای کاهش یا پیشگیری از مشکلات سلامتی مرتبط با الکل وجود دارد. جدای از ترک، در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید:
مقدار نوشیدنی خود را محدود کنید.
نوشیدنی های خود را با آب جایگزین کنید.
از نوشیدن مشروبات الکلی یا مشروبات الکلی سنگین خودداری کنید.
همچنین می توانید برای درمان اعتیاد به الکل به مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج بروید. برای پیشگیری از سرطان، باید ترک کامل الکل را در نظر بگیرید.

آیا نوشیدن الکل در حین شیمی درمانی بی خطر است؟

مصرف الکل می تواند عوارض جانبی شیمی درمانی و داروهای مورد استفاده در درمان سرطان را بدتر کند. عوارض جانبی عبارتند از:
حالت تهوع
کم آبی بدن
زخم های دهان
در مورد مصرف الکل باید با پزشک خود صحبت کنید. 
الکل یک سرطان زا شناخته شده است که باعث می شود تمام نوشیدنی های الکلی خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند. نوشیدن متوسط یا زیاد می تواند خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سرطان پانکراس، کبد یا پروستات را افزایش دهد. عوامل مختلفی می توانند باعث شوند که الکل خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این عوامل شامل تولید استالدهید، تولید استروژن و کمبود مواد مغذی است. اگرچه ترک الکل می تواند خطر سرطان را کاهش دهد، اما باید به درستی انجام شود. در صورت نیاز به کمک برای کاهش مصرف الکل برای جلوگیری از علائم ترک، به مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج مراجعه کنید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 4.5]

8 Comments

  1. سارا گفت:

    سلام آقای دکتر متاسفانه یکی از آشنایان شدیدا الکل مصرف میکنه من با سایتتون آشنا شدم و در مورد ضرر های الکل آشنا شدم الان چطور از شما وقت بگیرم برای درمان

    • مدیر سایت گفت:

      با سلام نگران نباشید ما در مرکز ترک اعتیاد بهبودی به شما کمک خواهیم کرد . لطفا با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.
      تلفن تماس
      ۳۶۶۷۲۰۸۰ ۰۲۶
      ۳۶۶۰۲۹۳۳ ۰۲۶
      ۳۶۶۳۷۲۰۰ ۰۲۶

  2. Navid گفت:

    سلام ممنون از سایت خوبتون مطالبتون واقعا عالی بود

  3. مهسا گفت:

    کسانی که الکل مصرف می‌کند این سایت رو مطالعه کند این سایت بهشون کمک میکنه.

  4. حسین گفت:

    خداروشکر بخاطر رهایی
    منمون از مرکز خوب بهبودی

  5. مرتضی گفت:

    ممنون از خدمات پشتیبانی‌تون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *