عوارض مصرف الکل

کلینیک ترک اعتیاد کرج
علائم اعتیاد و عوارض مرفین
فروردین 13, 1402
کمپ ترک اعتیاد کرج
عوارض مصرف ماری جوانا
فروردین 13, 1402

کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی، مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی: سوء مصرف الکل، عوارض جسمانی و متعددی برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت که می تواند بر سلامت جسمانی و روانی فرد تاثیرات مخربی وارد کند و با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی عوارض مصرف الکل خواهیم پرداخت. اما نکته ای که پیش از آن باید به آن توجه داشته باشید این است که ترک الکل، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی در کنار درمان جسمانی در مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی تحت نظر مجرب ترین درمانگران می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

اثرات و عوارض سوء مصرف الکل ممکن است بعد از نوشیدن تنها یک یا دو فنجان الکل ظاهر شود. فراتر از اثرات کوتاه مدت، مصرف طولانی مدت الکل، سلامت جسمی و سبک زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

عوارض مصرف الکل

مصرف الکل، بلافاصله تاثیرات مختلفی را در بدن ایجاد خواهد کرد، به دلیل اینکه فورا در جریان خون جذب شده و توسط کبد متابولیزه و تجزیه می شود. میزان الكلی كه لازم است تا فرد به نشئگی و سر کیفی برسد، براساس عوامل مختلف متفاوت است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

جنسیت

زنان می توانند پس از نوشیدن چهار فنجان نوشیدنی در عرض دو ساعت به 0.08٪ میزان الکل در خون می رسند، در حالی که یک مرد ممکن است با نوشیدن پنج فنجان نوشیدنی در همان بازه زمانی به همان میزان الکل در خون برسد.

وزن

یک فرد با وزن سنگین تر ممکن است نسبت به فردی با وزن کمتر، مدت زمان بیشتری طول بکشد تا احساس سنگینی و سر کیفی کند.

سن

ممکن است یک فرد جوان نسبت به فرد مسن تر حساسیت کمتری به الکل داشته باشد.

بیماری زمینه ای

سلامت عمومی و پزشکی شما، به خصوص کبد، بر مدت زمان تجزیه الکل در بدن شما تاثیر خواهد گذاشت.

تحمل الکل

فردی که کبدش با نوشیدن الکل سازگار شده است، سرعت تجزیه الکل در بدن او افزایش خواهد یافت. آنها ممکن است بتوانند مقدار بیشتری الکل نسبت به فردی که عادت به نوشیدن الکل ندارد، بنوشند. برخی از افراد ممکن است واکنش های نادرتری نسبت به الکل نشان دهند. به عنوان مثال، بعضی از افراد دارای یک بیماری ژنتیکی هستند که از حساسیت حاد الکل رنج می برند و اغلب پس از نوشیدن الکل دچار گرفتگی بینی، قرمزی و برافروختگی پوست می شوند. این شرایط نادر ژنتیکی به احتمال زیاد بر کسانی که نژاد آسیایی دارند، تأثیر بیشتری می گذارد.

تاثیرات کوتاه مدت مصرف الکل بر بدن

نوشیدن الکل، تأثیرات مختلفی بر بدن وارد می کند که این تاثیرات بسته به میزان مسمومیت فرد متفاوت است. اگرچه عوارض جانبی ناشی از مصرف کم الکل، اغلب خطرناک نیستند، اما هرچه میزان مصرف الکل بیشتر شود، احتمال وقوع اثرات خطرناک بیشتر است. مقادیر کم الکل می تواند باعث اثرات جسمی مانند:

اختلال در عکس العمل

واکنش آهسته

مشکلات هماهنگی

نوشیدن مقدار متوسط ​​الکل اثرات جسمی را تشدید خواهد کرد و باعث پیامدهای زیر خواهد شد:

لکنت زبان

تغییر در بینایی

خواب آلودگی

افزایش ادرار

براق شدن پوست یا واکنش های پوستی مانند کهیر، قرمزی یا خارش

نوشیدن مقادیر زیاد الکل تاثیرات قابل توجه خطرناکی را در پی خواهد داشت. اثرات نوشیدن مقادیر زیاد الکل شامل موارد زیر است:

استفراغ

مشکلات کنترل روده و مثانه

مشکلات تنفسی

بیهوش شدن

کما

مرگ

مسمومیت با الکل بسیار خطرناک و کشنده است. اگر شک دارید که شخصی دچار مسمومیت با الکل شده است، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض مصرف الکل

عوارض مصرف الکل

اثرات روانشناختی مصرف الکل

الکل نه تنها بدن، بلکه مغز را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و باعث بروز پیامدهای روانی مختلفی می شود. بسیاری از عوارض روانشناختی الکل به این دلیل است که الکل فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کاهش می دهد. به عبارت دیگر، الکل سرعت عملکرد مغز را کاهش می دهد. این امر منجر به اثرات روانی مختلفی مانند موارد زیر خواهد شد:

بیحالی

کاهش قدرت کنترل

مشکلات مربوط به تمرکز

تغییر در خلق و خو

اثرات طولانی مدت مصرف الکل

مصرف طولانی مدت الکل، تاثیرات خطرناکی بر مغز و بدن خواهد گذاشت.

این امر بخصوص در مورد عادات نوشیدن زیاد صدق می کند. بطور کلی، هرچه افراد مدت زمان طولانی و به میزان زیادی بنوشند، سلامتی کلی آن فرد بیشتر به خطر خواهد افتاد. نوشیدن الکل در طولانی مدت، پیامدهای جسمی خطرناکی را به دنبال خواهد داشت که مهمترین آنها عبارتند از:

آسیب به سلول های مغزی

کاهش توده مغز

آسیب کبدی

زخم معده و روده

فشار خون بالا

کاهش تولید اسپرم در مردان

کاهش میزان ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن و ویتامین B

خطر بیشتر اعتیاد به الکل

بیشتر شدن احتمال ابتلا به برخی سرطان ها

در حقیقت، مطالعه ای که اخیرا انجام شده است، نشان می دهد که افرادی که بیش از حد مشروبات الکلی می نوشند، 48٪ بیشتر از کسانی که زیاد مشروب نمی خورند، به سرطان مبتلا می شوند. با گذشت زمان ، مصرف بیش از حد الکل همچنین مشکلات روانشناختی خطرناکی مانند روان پریشی مرتبط با الکل را ایجاد خواهد کرد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که، موارد گفته شده تنها بخشی از عوارض و اثرات مصرف الکل است و تنها راه صحیح مقابله با این عوارض، ترک الکل، تحت نظر درمانگران در کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی، به عنوان بهترین مرکز ترک اعتیاد کرج می باشد.

عوارض الکل بر کبد

کبد، الکل را تجزیه و متابولیزه می کند.

هنگامی که فرد الکل می نوشد، کبد برای پردازش آن شروع بکار می کند. این ماده اتانول را به سم استالدٸید تبدیل می کند که به استات تجزیه می شود و سپس به آب و دی اکسید کربن تبدیل می شود. کبد میزان الکل خون شما را در حدود 0.015 در ساعت کاهش می دهد و مقدار باقیمانده را در جریان خون باقی خواهد گذاشت. بررسی میزان الکل در خون یک روش معمولی برای اندازه گیری میزان مستی یک فرد است. نوشیدن الکل به مدت طولانی و مقدار زیاد به کبد آسیب خواهد رساند و باعث بیماری های کبدی می شود. هرچه کبد الکل بیشتری پردازش و فرآوری کند، سلول های آن بیشتر ورم می کند.

تورم و التهاب حاصل از پردازش الکل، به عنوان هپاتیت الکلی یا استئاتوهپاتیت الکلی شناخته می شود. با ادامه نوشیدن مقدار زیاد الکل، این شرایط ممکن است باعث ایجاد سیروز (زخم کبد) شود. در مطالعه ای که اخیراً انجام شده است، مشخص شده است که افرادی که به میزان زیاد و به مدت طولانی الکل مصرف می کنند 2.12 برابر بیشتر در معرض بیماری کبد و 2.26 برابر بیشتر در معرض سیروز هستند. این بیماری های کبدی در نهایت می توانند منجر به نارسایی کبد و به احتمال زیاد مرگ خواهند شد. این شرایط نه تنها عواقب شدیدی دارند، بلکه کبدی که عملکرد نامناسب داشته باشد، بقیه قسمت های بدن را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. بطور خاص، اختلال عملکرد کبد در اثر مصرف الکل می تواند باعث یک اختلال مغزی به نام انسفالوپاتی کبدی شود. این اختلال باعث تغییراتی در رفتارهای اساسی، مانند الگوی خواب و خلق و خو شود، اما تأثیرات خطرناک تری مانند تغییرات شخصیتی، گیجی، اضطراب، افسردگی و مشکلات هماهنگی بدنی دارد. موارد خطرناک تر به مرگ فرد منجر خواهد شد.

کمپ ترک اعتیاد کرج

عوارض مصرف الکل

عوارض الکل بر مغز

تأثیر الکل بر مغز ممکن است بسیار شدید باشد. در کوتاه مدت، الکل باعث کاهش عملکرد مغز شده و باعث می شود فرد که به سوء مصرف الکل مبتلا است، احساس کند دنیا روند کندتری دارد. سوء مصرف طولانی مدت الکل ممکن است آسیب های بیشتری نیز وارد کند. به عنوان مثال، بر طبق مطالعاتی که بر روی زنان و مردان مبتلا به اعتیاد به الکل انجام شده است، انقباض مغزی بیشتری (یکی از مهمترین شاخص های آسیب مغزی) نسبت به نمونه های مشابه دیگر نشان داده است. افردای که مقادیر زیادی الکل مصرف می کنند نیز 2.77 برابر بیشتر از سایر افراد آسیب عصبی را تجربه خواهند کرد.

علاوه بر این، اعتیاد به الکل بیشتر اوقات منجر به کمبود تیامین یا ویتامین B1 خواهد شد. این کمبود باعث اختلالات عصبی شناخته شده ای به نام انسفالوپاتی ورنیکه و روانپریشی کورساکوف خواهد شد. در نهایت به عنوان سندرم ورنیکه – کورساکف یاد می شود. این سندرم باعث ایجاد حالت گیجی شدید ذهنی و عدم هماهنگی عضلات و همچنین اختلال در یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات جدید می شود.

عوارض الکل بر قلب و عروق

مصرف بیش از حد الکل به چندین طریق به قلب و سیستم قلبی عروقی آسیب خواهد رساند.

این آسیب ها شامل افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، بیماری عروقی محیطی و سکته مغزی هموراژیک است. میزان تری گلیسیرید را نیز افزایش خواهد داد، که فشار بسیار زیادی را به قلب وارد می کند. افرادی که بیش از حد از مشروبات الکلی استفاده می کنند نیز دو برابر بیشتر از سایر افراد احتمال ابتلا به فشار خون و بیماری های قلبی عروقی را دارند. اگرچه درست است که نوشیدن الکل در حد متوسط ​​ممکن است به سلامت قلب کمک می کند، اما نوشیدن بیش از حد، با بزرگ تر کردن قلب (وضعیتی به نام کاردیومیوپاتی) باعث ضعیف شدن آن شده و منجر به مرگ زودرس خواهد شد.

عوارض الکل بر سیستم ایمنی بدن

همان محور HPA که در عملکرد سیستم غدد درون ریز نقش دارد، ارتباط تنگاتنگی با سیستم ایمنی بدن دارد. نوشیدن الکل موجب می شود سلول های سیستم ایمنی بدن که در مقابله با عفونت هایی مانند مونوسیت ها، نوتروفیل ها و سلول های کشنده طبیعی دخیل هستند، کاهش یابد. نوشیدن الکل با تداخل در فعالیت این سلول ها، شما را در معرض ابتلا به عفونت و بیماری قرار خواهد داد. در مطالعه ای که اخیراً انجام شده است، افرادی که بیش از حد مشروبات الکلی مصرف می کنند، 61٪ بیشتر از سایر افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند.

تاثیر الکل بر سلامت جنسی و تولید مثل

نوشیدن الکل، تاثیر زیادی بر سلامت جنسی و تولید مثل دارد. تا حدودی، این امر به دلیل اثرات نوشیدن زیاد بر محور هیپوتالاموس – هیپوفیز – گناد، یا HPG است. این سیستم هورمونی برای عملکرد مناسب سیستم تولید مثل ضروری است. آسیب الکل به محور HPG، تأثیرات منفی بر روی موارد زیر خواهد گذاشت:

لیبیدو: افرادی که با اختلال مصرف الکل دست و پنجه نرم می کنند، میل جنسی کمتری نسبت به سایر افراد دارند.

باروری: نوشیدن بیش از حد، منجر به ناهنجاری در هورمون های تولید مثل مانند تستوسترون، استروژن و پروژسترون خواهد شد که وجود این هورمون ها در امر باروری بسیار ضروری است. از آنجا که بسیاری از هورمون های مورد نیاز برای باروری در سایر سیستم های بدن نیز مورد استفاده قرار می گیرند، کاهش باروری نیز می تواند با تغییرات خلقی، ضعف حافظه، پوکی استخوان و عدم رشد عضلات در ارتباط باشد.

عوارض مصرف الکل

عوارض مصرف الکل

تاثیر الکل بر سیستم اسکلتی و عضلانی

الکل باعث افزایش مشکلات سیستم اسکلتی عضلانی، مانند پوکی استخوان می شود، وضعیتی که با پوکی استخوان تشخیص داده می شود و شما را در معرض شکستگی قرار می دهد. نوشیدن الکل می تواند در افزایش و کاهش میزان کلسیم و ویتامین D بدن تداخل ایجاد کند. هر دوی اینها برای داشتن استخوان های قوی و سالم ضروری هستند. تغییرات هورمونی در تستوسترون و استروژن به دلیل نوشیدن زیاد، باعث پوکی بیشتر استخوان خواهد شد.

الکل و التهاب

نوشیدن بیش از حد و طولانی مدت الکل با التهاب مزمن در بدن ارتباط تنگاتنگی دارد. الکل، مواد شیمیایی به نام سیتوکین ها که باعث التهاب می شوند را افزایش می دهد. نوشیدن الکل، همچنین میزان کورتیزول بدن را افزایش می دهد (کورتیزول هورمون استرس است که با التهاب ارتباط دارد). از آنجا که التهاب ممکن است در تمام قسمت های بدن رخ دهد، متخصصان فکر می کنند که احتمال اینکه هر عضوی از بدن تحت تأثیر التهاب مربوط به الکل قرار گیرد، زیاد است.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی عوارض مصرف الکل پرداختیم تاثیرات سوء مصرف الکل بر سیستم عصبی، قلب و مغز و کبد را بررسی کردیم، اما باید بدانید، همانطور که پیش تر گفتیم، تنها راه مقابله با این عوارض ترک الکل، تحت نظر درمانگران مجرب در کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کرج می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 52 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *