الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟

اعتیاد چیست
اعتیاد چیست؟
مرداد 25, 1402
عوارض جانبی ماری جوانا در دراز مدت / ترک اعتیاد بهبودی کرج
عوارض جانبی ماری جوانا: اثرات فیزیکی، ذهنی و دراز مدت
مرداد 25, 1402

مرکز ترک اعتیاد بهبودی، کلینیک ترک اعتیاد بهبودی: الکل چند روز در بدن میماند :  الکل یک ماده شیمیایی است که در بسیاری از محصولات مصرفی مانند نوشیدنی ها، شراب،و الکل دارویی وجود داردالکل  همچنین یک ماده مخدر و معتاد کننده است که در صورت مصرف بیش از حد، باعث اختلالات روانی و جسمانی شدیدی می شود. این ماده می‌تواند به بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های کبدی و … منجر شود. برای درمان الکلیسم (سوء مصرف الکل)نیازمند خدمات روان درمانی است و باید تحت نظر متخصصین و درمانگران کلینیک ترک اعتیاد بهبودی کرج ، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد، انجام شود. در هر صورت، ترک الکل باید با توجه به شرایط فردی و با رعایت نکات مشاوره و درمانی مرکز ترک اعتیاد صورت گیرد صورت گیرد. در این مقاله به بررسی این مورد که الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟ خواهیم پرداخت.

 

الکل عمدتاً توسط کبد تجزیه می شود. سرعت متابولیسم الکل توسط بدن شما به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، میزان مصرف الکل، سن، وزن و مقدار غذایی که خورده اید بستگی دارد.

آنچه خواهید آموخت:

الکل چقدر در بدن ما باقی می ماند؟

چگونه بدن الکل را متابولیزه می کند؟

چه مدت طول می کشد تا الکل از بدن شما خارج شود؟

در زمان مصرف بیش از حد الکل چگونه کمک بگیرید؟

 

چقدر طول میکشد تا الکل از بدن خارج شود

زمان خروج الکل از بدن بستگی به میزان و نوع مصرف آن دارد. به طور کلی، بدن یک فرد سالم حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان نیاز دارد تا یک نوشیدنی الکلی را متابولیزه کند. مدت زمان دفع الکل از بدن
علائم ترک الکل ممکن است از چند ساعت تا چند هفته بعد از قطع مصرف ادامه داشته باشند. شدیدترین علائم ترک آن ۱۲ تا ۷۲ ساعت بعد از آخرین نوشیدنی رخ می‌دهند و ممکن است شامل لرزش، تعریق، اضطراب، تشنج، هذیان و ضربان قلب نامنظم باشند.
برای اکثر افراد، علائم ترک فیزیکی تا ۷ روز ادامه می‌یابند و بعد از یک هفته از شدت آن کاسته می‌شود. اما مشکلات روانی و عاطفی ممکن است برای مدت طولانی‌تری باقی بمانند.
بعد از ترک الکل، بدن شروع به بهبود عملکرد کبد، قلب، پوست و سیستم ایمنی می‌کند. احساس انرژی بیشتر، کاهش وزن، بهبود خواب و کاهش اضطراب از جمله مزایای عدم نوشیدن الکل هستند.

 

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

الکل در بدن چگونه اندازه گیری می شود؟

محتوای الکل خون معیاری از میزان الکل در گردش خون است که بر حسب وزن (میلی گرم) در واحد حجم (میلی لیتر) بیان می شود و به صورت درصد نشان داده می شود.

خون میزان الکل مصرف شده را منعکس می کند. با این حال، غلظت الکل خون (BAC) نه تنها با مقدار و میزان مصرف الکل تعیین می شود، بلکه وجود یا عدم وجود غذا یا سایر مواد در معده، جریان خون، وزن، سن و سایر عوامل ژنتیکی فرد تعیین می شود.

 

چه مدت الکل در بدن شما باقی میماند؟

بسته به آزمایش مورد استفاده، و اینکه آیا فرد به طور مزمن از الکل استفاده می کند، زمان تشخیص متفاوت است. الکل می تواند در اکثر موارد بین 6 تا 72 ساعت در  بدن شما بماند، بسته به تست تشخیص استفاده شده. تست های تشخیص الکل می توانند الکل را در خون تا 12 ساعت، در تنفس 12 تا 24 ساعت، ادرار را برای 12-24 ساعت (72 ساعت یا بیشتر پس از استفاده شدید)، بزاق تا 12 ساعت و مو تا 90 روز ماندگاری خود را حفظ کند و در آزمایشات خود را نشان دهد.

الکل چگونه متابولیزه می شود؟

اگرچه الکل از دستگاه گوارش عبور می کند، اما مانند غذا در دستگاه گوارش هضم گسترده ای انجام نمی شود. هنگامی که وارد دستگاه گوارش فوقانی می شود، بخش قابل توجهی مستقیماً از طریق پوشش بافتی معده و روده کوچک فوقانی به جریان خون جذب می شود. هنگامی که وارد جریان خون می شود، در سراسر بدن حمل می شود و به مغز می رسد هنگامی که غذا در معده وجود دارد مکانیسم جذب ممکن است کمی کند شود. غذا می تواند الکل را جذب کند، از تماس آن با پوشش معده جلوگیری کند، یا انتقال آن از معده به دوازدهه (اولین بخش روده کوچک) را کاهش دهد، جایی که در غیر این صورت خیلی سریع در جریان خون جذب می شود.

چه مدت طول می کشد تا الکل وارد خون ما شود؟

جالب است بدانید که در هنگام مصرف الکل اگر معده شما پر از مواد غذایی چرب باشد الکل کمی کندتر وارد جریان خون شما می‌شود اما در کل تقریباً ۱۰ دقیقه زمان لازم است تا الکل وارد جریان خون شما شود و در زمانی که الکل در خون شما قرار گیرد دیگر غذا تاثیری بر آن نمی‌گذارد .

اکثر مردان با حداقل تحمل یا بدون تحمل زمانی که BAC آنها به 0.05٪ می رسد شروع به نشان دادن برخی از ویژگی های مسمومیت می کنند و توانایی آنها در رانندگی به طور قابل توجهی در 0.07٪ مختل می شود. در 0.10% آنها به وضوح مست خواهند بود. زنی که 68 کیلو گرم وزن دارد، اگر در یک ساعت حدود 4 نوشیدنی مصرف کند، به BAC 0.1 درصد (مسمومیت) می رسد.

چگونه متوجه می شوید که مست هستید؟

هر چه BAC شما بالاتر باشد، احتمال بروز علائم مسمومیت بیشتر خواهد بود که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  ایجاد لکنت زبان.

اختلال در هماهنگی و گیجی

  مشکل در به خاطر سپردن چیزها

  مشکل در تمرکز

  مشکلات تنفسی (به عنوان مثال، کاهش تلاش تنفسی، افسردگی تنفسی).

افرادی که مست هستند نیز در معرض خطر بیشتری برای تجربه موقعیت های منفی هستند، از جمله:

تصادفات رانندگی

رفتارهای پرخطر،

مانند رابطه جنسی محافظت نشده.

خشونت خودکشی و قتل.

مستی تا چند ساعت طول می کشد

مدت زمان مستی بستگی به میزان و نوع الکل مصرفی، وزن، سن، جنسیت، میزان غذا خورده شده و عوامل دیگر دارد. به طور کلی، بدن یک فرد سالم حدود ۲۰ میلی گرم الکل را در هر ساعت متابولیزه می‌کند. اگر میزان الکل در خون شما ۴۰ میلی گرم در هر دسی لیتر باشد، بدن شما نیاز به حدود دو ساعت دارد تا اثرات الکل را از بین ببرد. این مقدار به عوامل مختلفی مانند نوع و مقدار الکل مصرفی، وزن، سن، جنسیت، میزان غذا خورده شده و غیره بستگی دارد. بدن یک فرد سالم معمولاً ۲۰ میلی گرم الکل را در هر ساعت متابولیزه می‌کند .

 

آیا به دنبال راهی برای ترک اعتیاد الکل هستید؟

الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟ 

آیا می‌خواهید از عوارض ناشی از مصرف الکل دوری کنید؟

با مراجعه به سایت ترک اعتیاد بهبودی ، می‌توانید به راحتی این هدف را به دست آورید.

ترک اعتیاد الکل یک فرایند پیچیده است که نیازمند حمایت و مشاوره صحیح است. در مرکز ترک اعتیاد در کرج، تیم مجرب و متخصص ما به شما کمک می‌کنند تا با روش‌های موثر و علمی، به زودی از اعتیاد الکل خود خلاص شوید.

چه مدت طول می کشد تا الکل از بدن شما خارج شود؟

چقدر طول میکشد تا الکل از بدن خارج شود الکل عمدتاً از طریق فعالیت آنزیمی به نام الکل دهیدروژناز در کبد تجزیه می شود. به طور متوسط، الکل با سرعت 15 تا 25 میلی گرم در ساعت متابولیزه می شود، اما بسته به فرد، موقعیت و میزان الکل مصرفی متفاوت است. علاوه بر پردازش کبد، حدود 2 تا 5 درصد الکل از طریق عرق، تنفس و ادرار دفع می شود. . عواملی که ممکن است بر سرعت تجزیه الکل تأثیر بگذارد عبارتند از:

سن

وزن

جنسیت

 متابولیسم

فرد چقدر غذا خورده است

نوع و قدرت الکل

این که آیا فرد دارویی مصرف کرده است

 

چگونه متوجه می شوید که مست هستید؟

آیا نوشیدن آب یا قهوه به هوشیاری شما کمک می کند؟

تجزیه و حذف الکل را نمی توان با نوشیدن آب یا خواب تسریع کرد و نه قهوه و نه دوش گرفتن شما را سریعتر هوشیار نمی کند. آنها ممکن است شما را هوشیارتر کنند، اما الکل را از خون شما حذف نمی کنند. تا زمانی که میزان مصرف شما بیشتر از میزان حذف شما باشد، BAC شما به افزایش ادامه خواهد داد.

چه زمانی الکل دیگر در آزمایش تشخیص داده نمی شود؟

همانطور که قبلا ذکر شد، مدت زمانی که الکل می تواند در بدن شما تشخیص داده شود بستگی به نوع آزمایش مورد استفاده دارد. از آنجایی که الکل به سرعت متابولیزه می شود، پزشکان اغلب به مشاهدات مربوط به مصرف الکل -سخت گفتار یا بوی الکل- یا تست تنفس برای تایید مسمومیت یا نوشیدن اخیر متکی هستند.

چقدر الکل ما را می کشد؟

مصرف بیش از حد الکل یا مسمومیت با الکل می تواند جدی باشد. هنگامی که مقدار کافی الکل در سیستم شما وجود دارد که باعث شود عملکردهای حمایت کننده از زندگی مانند تنفس یا ضربان قلب به طور خطرناکی کند یا حتی متوقف شود.

با افزایش BAC، ممکن است اثرات منفی مسمومیت را احساس کنید و خطر مصرف بیش از حد در شما افزایش می یابد . 

 0.06٪ – 0.15٪ BAC: گفتار، حافظه، توجه، هماهنگی، تعادل نسبتاً مختل شده است. توانایی رانندگی به طور قابل توجهی مختل شده است

 0.16٪ – 0.30٪ BAC: اختلالات قابل توجه در گفتار، حافظه، توجه، تعادل، زمان واکنش و هماهنگی. توانایی رانندگی به طور خطرناکی مختل شده است. اختلال در قضاوت و تصمیم گیری؛ خطر خاموشی؛ استفراغ؛ از دست دادن هوشیاری

 0.31٪ – 0.45٪ BAC: خطر مصرف بیش از حد تهدید کننده زندگی و خطر مرگ ناشی از سرکوب تنفس، ضربان قلب و دمای بدن

 

علائم مصرف بیش از حد الکل عبارتند از:

سردرگمی عمیق ذهنی گیجی

 از دست دادن هوشیاری

 استفراغ

رنگ پوست کم رنگ یا مایل به آبی

دمای پایین بدن. ضربان قلب آهسته

 تنفس آهسته یا نامنظم

 در صورت مصرف بیش از حد نوشیدنی که طبق یک تعریف مستلزم مصرف 4 نوشیدنی در 2 ساعت برای یک زن یا 5 نوشیدنی در 2 ساعت برای یک مرد است، خطر اوردوز افزایش می یابد.

نوشیدن مقدار زیادی الکل در مدت زمان کوتاه به شدت از توانایی کبد در پاکسازی الکل از بدن پیشی می‌گیرد و منجر به افزایش سریع BAC می‌شود. اگر فردی الکل را با داروهای شبه افیونی یا آرام بخش– خواب آور مانند مسکن ها، داروهای خواب یا داروهای ضد افسردگی مخلوط کند، خطر ممکن است حتی بیشتر شود. این داروها همچنین تنفس را سرکوب می کنند و همراه با الکل، این اثرات تشدید می شود و می تواند منجر به مصرف بیش از حد با سطوح متوسط الکل شود.

 

آیا مصرف الکل من مشکل ساز شده است؟

 اگر فکر می‌کنید شما یا کسی که دوستش دارید ممکن است با اختلال مصرف الکل  دست و پنجه نرم کند، هرچه سریع تر آن فرد را به مرکز ترک اعتیاد  بهبودی ارجاع دهید .

به این علت که عوارض مصرف الکل بسیار جدی هستند و می‌توانند به شما و خانواده‌تان آسیب بزنند. با  کلینیک ترک اعتیاد در کرج، شما می‌توانید از عوارض ناشی از مصرف الکل دوری کنید و زندگی سالم و خوبی را تجربه کنید.

با مشاوره و درمان و پشتیبانی ما، شما می‌توانید به سرعت از اعتیاد الکل خود دور شوید و به زندگی سالم و آرامش بخشی دست یابید.  با ما تماس بگیرید تا به شما کمک کنیم تا به زودی به هدف خود دست یابید . ما در این مقاله  به برسی این سوال پرداختیم  الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟   و شرایط مختلف را مورد برسی قرار داردیم .

حتما مطالعه کنید: اعتیاد چیست

الکل یکی از مواد مخدری است که بیشترین مصرف را در جهان دارد. الکل می‌تواند اثرات مختلفی بر روی سلامت فیزیکی و روانی فرد داشته باشد. برخی از این اثرات ممکن است بلافاصله بعد از مصرف الکل رخ دهند و برخی دیگر ممکن است بعد از مدتی ظاهر شوند. بنابراین، مهم است که بدانیم الکل چه مدت در بدن می‌ماند و چه مدت طول می‌کشد تا اثرات آن از بین برود.

مدت زمان ماندگاری الکل در بدن بستگی به عوامل مختلفی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به میزان و نوع الکل مصرفی، وزن، سن، جنسیت، میزان غذا خورده شده، سرعت متابولیسم کبد، مصرف داروها یا مواد دیگری که می‌توانند با الکل تداخل داشته باشند، اشاره کرد. همچنین مدت زمان ماندگاری الکل در اعضای مختلف بدن متفاوت است. برای مثال، الکل ممکن است در ادرار، خون، نفس، بزاق، شیر مادر و فولیکول های مو برای مدت‌های مختلف قابل تشخیص باشد.

 الکل تا چند ساعت در بدن می‌ماند. بدن یک فرد سالم معمولاً ۲۰ میلی گرم الکل را در هر ساعت متابولیزه می‌کند. این بدان معناست که اگر میزان الکل در خون شما ۴۰ میلی گرم در هر دسی لیتر باشد، حدود دو ساعت طول می‌کشد تا اثرات الکل از بین برود.
الکل تا چند روز در بدن می‌ماند. الکل ممکن است در ادرار تا ۸۰ ساعت، در خون تا ۱۲ ساعت، در نفس تا ۲۴ ساعت، در بزاق تا ۴۸ ساعت، در شیر مادر تا ۳ ساعت و در فولیکول های مو تا ۹۰ روز قابل تشخیص باشد.
حالت مستی چقدر طول می‌کشد. حالت مستی بستگی به میزان و نوع الکل مصرفی، وزن، سن، جنسیت، میزان غذا خورده شده و عوامل دیگر دارد. به طور کلی، حالت مستی ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت بعد از مصرف الکل ادامه داشته باشد. اثرات الکل بر مغز و رفتار شما ممکن است برای مدت طولانی‌تری ادامه داشته باشند. الکل می‌تواند باعث کاهش توجه، حافظه، تعادل، هوشیاری، تصمیم‌گیری و توانایی رانندگی شود. این اثرات ممکن است تا چند ساعت یا حتی چند روز پس از مصرف الکل باقی بمانند.

به این ترتیب، می‌توان گفت که الکل چه مدت در بدن می‌ماند و چه مدت طول می‌کشد تا اثرات آن از بین برود، به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای کاهش اثرات الکل، بهتر است که قبل و بعد از مصرف الکل آب بنوشید، غذا بخورید، استراحت کنید و از مصرف کافئین، داروها یا مواد دیگری که می‌توانند با الکل تداخل داشته باشند، اجتناب کنید. همچنین باید از رانندگی یا انجام فعالیت‌های خطرناک پرهیز کنید تا اطمینان حاصل کنید که الکل از بدن شما خارج شده است.

دانلود pdf مقاله الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟

مرکز-ترک-اعتیاد-بهبودی

 

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 25 میانگین: 5]

1 Comments

  1. علی گفت:

    اطلاعات مفیدی از الکل در اختیار ما قرار دادین ممنون .من مقاله ای با عنوان الکل تا چند روز در بدن می ماند لازم داشتم از سایت شما استفاده کردم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *