عوارض جانبی ماری جوانا: اثرات فیزیکی، ذهنی و دراز مدت

الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟
الکل چه مدت در بدن باقی می ماند؟
شهریور 7, 1402
هروئین چند روز در بدن می ماند / ترک اعتیاد بهبودی کرج
هروئین چه مدت در بدن شما باقی می ماند؟
شهریور 7, 1402
نمایش همه

عوارض جانبی ماری جوانا: اثرات فیزیکی، ذهنی و دراز مدت

عوارض جانبی ماری جوانا در دراز مدت / ترک اعتیاد بهبودی کرج

عوارض جانبی ماری جوانا در دراز مدت

عوارض جانبی ماری جوانا در دراز مدت 

ترک اعتیاد کرج بهبودی، کلینیک ترک اعتیاد  کرج بهبودی:میزان مصرف ماری جوانا در بین جوانان و حتی نوجوانان در چند سال اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است، به حدی که این ماده در رتبه دوم مصرف پس از سیگار قرار دارد  با افزایش استفاده از این ماده مخدر، تحقیقات بسیاری درباره اثرات مستمر و طولانی مدت ماری جوانا بر سلامتی افراد انجام شده است. در این مقاله، به بررسی کامل عوارض بلند مدت ماری جوانا و تأثیر آن بر عملکرد روانی، فیزیکی و اجتماعی فرد می‌پردازیم.

به منظور ترک ماری جوانا، علاوه بر درمان جسمانی، نیاز به خدمات روان درمانی نیز وجود دارد. بنابراین، بهترین رویکرد درمانی برای ترک ماری جوانا، تحت نظر متخصصین و درمانگران کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی است. مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج به عنوان بهترین مرکز تخصصی درمان اعتیاد در کرج شناخته می‌شود.

حتما مطالعه کنید: ترک ماری جوانا

ماری جوانا چیست؟

ماری جوانا گیاهی است که از برگ‌ها، ساقه‌ها، دانه‌ها و گل‌های خشک شده گیاه شاهدانه یا کانابیس ایندیکا تشکیل شده است. در محاوره‌ای به عنوان گلدان، علف هرز، گیاه، علف، بید، گنجه و مری جین شناخته می‌شود.

متاسفانه اخیراً، نسخه‌های قوی‌تر ماری‌جوانا ساخته‌شده از رزین‌های این گیاه به‌عنوان عصاره‌هایی مانند «روغن هش»، «موم» یا «شتر» در دسترس قرار گرفته است. که فرد را در معرض غلظت های بسیار بالایی از دلتا-9-تتراهیدروکانابینول (THC) قرار می دهد، ماده شیمیایی موجود در ماری جوانا که مسئول ایجاد اثرات مسموم کننده ای است که افراد احساس می کنند.

اثرات کوتاه مدت ماری جوانا

اثرات ماری‌جوانا تقریباً بلافاصله پس از دود شدن ظاهر می‌شود، زیرا THC و سایر مواد شیمیایی از ریه‌ها به جریان خون می‌رسند، جایی که به مغز و سایر قسمت‌های بدن منتقل می‌شوند.بسیاری از مردم با مصرف ماری جوانا احساس اضطراب، وحشت، بی اعتمادی و ترس را دارند که ممکن است زمان استفاده از ماری جوانا رخ دهد، اگرچه چنین اثرات نامطلوبی معمولاً با دوزهای بالاتر و گاهی غیرمنتظره قوی دیده می شود. ، یا در افرادی که به طور منظم از این ماده استفاده نمی کنند.

سایر اثرات مصرف ماری جوانا عبارتند از:

ادراک حسی تغییر یافته (مانند افزایش حساسیت به صدا).
تغییرات در درک زمان.
تغییرات خلق و خوی.
اختلال در حرکت بدن.
اختلال در شناخت و حافظه.
افزایش ضربان قلب.
چشم های پرخون.

افرادی که از دوزهای بالاتر ماری جوانا استفاده می کنند ممکن است علائم روان پریشی مانند توهم و هذیان را نیز تجربه کنند، اگرچه این ممکن است پس از مصرف مزمن و بسیار قوی ماری جوانا شایع تر باشد.

اثرات طولانی مدت و خطرات مصرف ماری جوانا

علاوه بر اثرات حادتر یا کوتاه‌مدت مواد مخدر، شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف ماری‌جوانا ممکن است عواقب ماندگاری بر رشد مغز داشته باشد

به‌ویژه زمانی که مصرف ماری‌جوانا در نوجوانی شروع می‌شود، زمانی که مغز هنوز در حال رشد است  و می‌تواند منجر به سایر موارد دیگر شود.

مشکلاتی که مصرف ماری جوانا برای جسم و روان اینجا میکند

عوارض جانبی ماری جوانا در دراز مدت :

مشکلات تنفسی :  دود ماری جوانا می تواند مجاری تنفسی از جمله گلو و ریه ها را تحریک کند. استفاده مکرر در یک دوره طولانی خطر ابتلا به مشکلاتی مانند سرفه، برونشیت مزمن، افزایش خطر و تکرار پنومونی و سایر بیماری های ریوی را افزایش می دهد.

خطرات مرتبط با بارداری :  تحقیقات نشان می دهد که کودکانی که در دوران بارداری در معرض ماری جوانا قرار می گیرند، بیشتر با مشکلات توجه، حافظه و حل مسئله مواجه می شوند. مطالعات دیگر نشان می دهد که مقادیر متوسطی از THC می تواند از طریق شیر مادر از مادر شیرده به فرزندش منتقل شود که می تواند بر رشد مغز جنین تأثیر بگذارد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان بیضه:  چند مطالعه ارتباط بین مصرف ماری جوانا در نوجوانان و نوع تهاجمی سرطان بیضه را نشان می دهد.

حالت تهوع و استفراغ چرخه ای شدید:  در حالی که نادر است، این بیماری که به عنوان سندرم تهوع زیاد کانابینوئید شناخته می شود، می تواند با مصرف مزمن ایجاد شود.

مشکلات رشد مغز نوجوانان:  برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم ماری جوانا در دوران نوجوانی – در حالی که مغز هنوز در حال رشد است – می تواند منجر به اختلال در یادگیری، حافظه و کنترل تکانه شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد وقتی مصرف شدید حشیش قبل از ۱۸ سالگی شروع می‌شود، تفاوت‌های قابل‌توجهی در رشد مغز وجود دارد. قطعی است. تخمین زده شده است که افرادی که قبل از 18 سالگی شروع به مصرف ماری جوانا می کنند ممکن است 4 تا 7 برابر بیشتر از بزرگسالان به اختلال مصرف ماری جوانا مبتلا شوند.

اختلالات روانی :

چندین مطالعه نشان می دهد که بین مصرف ماری جوانا و افزایش خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان مانند اسکیزوفرنی، افسردگی و اضطراب در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، ارتباط وجود دارد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که مصرف روزانه ماری جوانا، به ویژه در سنین جوانی، احتمال ابتلا به اسکیزوفرنی در افراد دارای ژن های خاص را 7 برابر بیشتر از افراد دارای ژنی است که از این ماده مخدر استفاده نمی کنند. علاوه بر این، نشان داده شده است که ماری جوانا علائم مرتبط با اسکیزوفرنی را برای کسانی که قبلاً به این بیماری مبتلا هستند، بدتر می کند.

مصرف بیش از حد ماری جوانا چه اتفاقی می افتد ؟

بامصرف دوزهای بالای THC یا استفاده بیشتر از ماری جوانا ممکن است فرد عوارض جانبی بسیار ناخوشایندی را تجربه کند، مانند پارانویا، اضطراب، و … موارد نادر، دوره های روان پریشی که ممکن است شامل توهم یا هذیان باشد

 

خروج ماری جوانا

مصرف مزمن و مکرر ماری جوانا می تواند برخی از افراد را به وابستگی فیزیکی سوق دهد. وابستگی سازگاری فیزیولوژیکی بدن با حضور ماری جوانا است، به این معنی که بدن آنقدر به داشتن ماری جوانا در سیستم خود عادت کرده است که وقتی فردی متوقف می شود، علائم ترک ظاهر می شود. علائم ترک ماری جوانا ممکن است مدت کوتاهی پس از اینکه فردی که وابستگی فیزیکی قابل توجهی دارد، مصرف دارو را متوقف کند، ایجاد می شود. علائم معمولاً در هفته اول پس از ترک به اوج خود می رسد و می تواند تا 2 هفته ادامه یابد.

علائم ترک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اتحریک پذیری
اتغییرات در خلق و خو
امشکل در خوابیدن
اکاهش اشتها
امیل به ماری جوانا
ابی قراری

اعتیاد به ماری جوانا

استفاده از ماری جوانا می تواند چندین زمینه زندگی را مختل کند.فرد مبتلا به اختلال مصرف ماری جوانا ممکن است علائمی داشته باشد، از جمله:

استفاده از ماری جوانا بیشتر از آنچه در نظر گرفته شده است.

ناتوانی در ترک ماری جوانا، علیرغم تلاش.

داشتن هوس ماری جوانا

ادامه مصرف ماری جوانا علیرغم مشکلات در خانه، محل کار یا مدرسه.

استفاده از ماری جوانا حتی اگر باعث مشکلات اجتماعی یا روابط شود.

به نفع استفاده از ماری جوانا از فعالیت های دیگری که قبلاً از آن لذت می بردید صرف نظر کنید.

استفاده از ماری جوانا در موقعیت های خطرناک فیزیکی.

ادامه مصرف ماری جوانا با وجود مشکلات روحی و جسمی.

نیاز به ماری جوانا بیشتر برای رسیدن به همان اوج.

درمان اعتیاد به ماری جوانا و چشم انداز

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با سوء استفاده یا اعتیاد به ماری جوانا مبارزه می کنید، کمک در دسترس است. افراد مبتلا به اختلالات مصرف ماری جوانا، به ویژه نوجوانان، اغلب از بیماری های روانپزشکی نیز رنج می برند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به اختلال مصرف ماری جوانا ممکن است به مواد دیگری مانند کوکائین یا الکل نیز اعتیاد داشته باشند.

آیا به دنبال راهی برای خلاص شدن از وابستگی به ماری جوانا هستید؟

آیا میخواهید زندگیتان را با انرژی، سلامت و خلاقیت پر کنید؟

اگر پاسخ شما بله است، ما دارای راه حلی عالی برای شما هستیم!

ترک ماری جوانا چالش‌های فراوانی را در بر دارد، اما با استفاده از برنامه‌ای منحصر به فرد و بهینه، می‌توانید به آسانی از این وابستگی خلاص شوید. تجربه نشان داده است که تکنیک‌های مشخص و علم‌محور موثرترین روش برای تسلط بر این وابستگی هستند. برنامه تحول‌بخش ترک ماری جوانا با استفاده از روش‌های علم‌محور، تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم و پشتکار قابل تحسین، به شما کمک خواهد کرد تا زودتر و به طور دائمی از این وابستگی خلاص شوید. مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج  شما را در این راه  تا انتها همراهی می کند .عوارض جانبی ماری جوانا در دراز مدت 

در حالی که هیچ دارویی تایید شده توسط FDA برای درمان اختلال مصرف ماریجوانا وجود ندارد، افرادی که این تشخیص را دریافت می کنند ممکن است از درمان هایی بهره مند شوند که به استفاده از چند ماده می پردازد، اختلالات سلامت روانی را درمان می کند، و از درمان های رفتاری استفاده می کند، از جمله:

درمان شناختی رفتاری (CBT):  CBT از این ایده استفاده می کند که رفتارهای ناکارآمد ناشی از یک روش تفکر ناکارآمد است. CBT با آموزش تکنیک‌هایی به افراد برای تغییر افکار و بهبود مهارت‌های مقابله‌ای برای کمک به افراد در رهایی از ماری‌جوانا به این موضوع می‌پردازد.

درمان تقویت انگیزه (MET):  این تکنیک مشاوره که به آن مصاحبه انگیزشی نیز می‌گویند، به افراد کمک می‌کند تا با کمک به آنها در ارائه راه‌حل‌های خود، ابهامات مربوط به ترک ماری جوانا را برطرف کنند. درمانگر به جای اینکه به آنها بگوید چه کاری انجام دهند یا تغییر دهند، به آنها کمک می کند تا راه حل هایی ارائه دهند که بهترین کار را برای آنها داشته باشد. این کار از طریق مکالمات هدایت شده ای انجام می شود که شامل تأمل، همدلی و حمایت است.

مدیریت اضطراری (CM) : CM با دادن جوایز ملموس به حمایت از تغییر رفتار مثبت، مانند پرهیز از مصرف ماری جوانا کمک می کند. پاداش ممکن است به صورت کارت هدیه، بلیط سینما یا چیز دیگری باشد. پاداش ها با نقاط عطف رفتار “خوب” – مانند آزمایش ادرار بدون دارو – تا زمانی که عادت های سالم ایجاد شوند، ادامه می یابد.

حتما مطالعه کنید:عوارض مصرف ماری جوانا

طول و ویژگی های برنامه درمانی شما به مقدار و دفعات مصرف حشیش، اختلالات همزمان، استفاده از چند ماده و سایر عوامل خاص به داستان شما بستگی دارد.

درمان برای ترک ماری جوانا در دسترس است. برنامه ای را پیدا کنید که متناسب با نیازهای شما باشد و امروز را به اولین روز زندگی جدید خود تبدیل کنید.برای  رهایی از عوارض جانبی ماری جوانا در دراز مدت به مرکز ترک اعتیاد مراجعه کنید .

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، وابستگی به ماری جوانا عواقب روانی و جسمانی دارد و برای ترک این ماده، نیاز به درمان روان‌شناختی و درمان جسمانی است. برای انجام این درمان‌ها، لازم است تحت نظارت مشاورین مجرب ترک ماری جوانا قرار گیرید و هرگونه تلاش بدون نظارت پزشک ممکن است عوارض منفی روی سلامت شما داشته باشد. به همین دلیل، کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی به عنوان یک مرکز برتر در این زمینه، خدمات تحت نظارت مجرب را ارائه می‌دهد. اگر شما یا عزیزانتان با اعتیاد به ماری جوانا دست و پنجه نرم می‌کنید، تیم مشاورین و درمانگران حاضر در کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی ، آماده خدمات رسانی به شما هستند.

به‌طور کلی، می‌توان گفت عوارض بلند مدت ماریجوانا بر سلامتی تنها در حوزه‌های روانی و فیزیکی محدود نمی‌شوند، بلکه می‌توانند تأثیرات جدی و چندگانه‌ای در زندگی روزمره فرد داشته باشند. به همین دلیل، بررسی و آگاهی دقیق از این عوارض باعث می‌شود تا افراد از تصمیماتی که می‌گیرند، آگاهانه عمل کنند و به سلامتی خود  آسیب وارد نکنند .

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *