نشانه‌های مصرف ماری‌جوانا در جوانان

 آیا الکل می‌تواند باعث سنگ کلیه شود؟
 آیا الکل می‌تواند باعث سنگ کلیه شود؟
آبان 19, 1402
اکستازی / ترک اعتیاد بهبودی کرج
اکستازی
آبان 19, 1402

نشانه‌های مصرف ماری‌جوانا در جوانان 

مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج  کلینیک ترک اعتیاد بهبودی کرج : ماری جوانا یکی از مواد مخدر پرطرفدار در جوانان است که در سال‌های اخیر به طور گسترده‌ای در جوامع مختلف به کار برده می‌شود. این ماده که از گیاه Cannabis sativa استخراج می‌شود، تأثیرات ذهنی و فیزیکی قابل توجهی دارد و به عنوان یک نشانه از مصرف مواد مخدر درجوانان شناخته شده است.

بحث درباره تأثیرات و عواقب استفاده از ماری جوانا بر رفتار و سلامت جسمانی و روحی جوانان، همچنین علل و عوامل دخالت کننده در این رفتار، به عنوان یک مسئله جدید و حساس در حال بحث است. با توجه به اینکه نگرش‌ها و سنجش‌های عمومی نسبت به استفاده از ماری جوانا در حال تغییر است، بررسی علل و پاسخگوئی به سؤالات پیرامون این پدیدۀ ضرورت دارد.

این مقالۀ تلاش دارد با بررسی منابع علمی و تحقيقات قبلي، به بيان آثار و خطرات استفاده از ماریجوانا در جوانان بپردازد.

نشانه‌های مصرف ماری‌جوانا در جوانان

نشانه‌های مصرف ماری‌جوانا در جوانان،امروزه دسترسی به ماری‌جوانای تفریحی هر روز آسان‌تر می‌شود. از آنجایی که این ماده به سرعت به رایج ترین ماده مخدر مورد استفاده در نسل های جوان تبدیل شده است، ضروری است که علائم اصلی مصرف ماری جوانا درجوانان و نوجوانان را بشناسید تا آن ها را از این خطر ایمن و سالم نگه دارید.

علائم فیزیکی و روانی مصرف ماری جوانا همان عوارض جانبی است که مصرف کننده تجربه خواهد کرد. اغلب، این اثرات موقتی هستند و ممکن است فقط تا چند ساعت ادامه داشته باشند. به همین دلیل، زمانی که جوانان در خارج از خانه از ماری جوانا استفاده می کنند، والدین فرصتی برای مشاهده عوارض فیزیکی مصرف ماری جوانا نداشته باشند.

علائمی که ممکن است جوان شما در حال کشیدن ماری جوانا باشد عبارتند از:

بوی ماری جوانا

 نوسانات خلقی

 پارانویا یا اضطراب

 تنبلی و خستگی

 تاخیر در زمان واکنش

 گرسنگی یا مانچی ها

 چشم های قرمز یا خون آلود

 وجود لوازم مربوط به ماری جوانا

علائم مصرف ماری جوانا

علائم مصرف ماری جوانا

علائم مشهود مصرف ماری جوانا 

اثرات سیگار کشیدن علف های هرز را می توان در مدت کوتاهی پس از استفاده هم دید و هم بویید. اگر جوان شما با چشمان قرمز یا خون آلود به خانه می آید، این یکی از مشخص ترین نشانه های مصرف بالای ماری جوانا است. سایر سیگنال های فیزیکی شامل مشکلات هماهنگی ماهیچه ها و همچنین تاخیر در زمان واکنش هم از نظر فیزیکی و هم از نظر ذهنی است.

یک علامت اضافی، بوی متمایز ماری جوانا است که بسیاری آن را با بوی قوی و مشک‌آلود که شبیه به بوی یک اسکنک است مقایسه می‌کنند. این بوی قوی می تواند به راحتی به الیاف لباس جوان شما راه پیدا کند.

تغییرات در حالت عاطفی

گونه ها یا انواع مختلف ماری جوانا اثرات متفاوتی بر بدن انسان دارند که می تواند بر ذهن مصرف کننده تأثیر بگذارد. علائم کلیدی مصرف ماری جوانا در جوانان به نگرش روزانه آنها مربوط می شود که می تواند شامل نوسانات خلقی، تنبلی و خستگی کلی باشد. آنها همچنین ممکن است با افزایش ضربان قلب مضطرب به نظر برسند که بستگی به واکنش بدنشان دارد.

این تغییرات می تواند توانایی جوان یا نوجوان شما را برای تمرکز در مدرسه، محل کار و خانه مهار کند. این اغلب منجر به اثرات منفی بر نمرات و عملکرد می شود که می تواند نشانه بزرگتری از تبدیل شدن آن به اعتیاد باشد.

لوازم جانبی مرتبط با ماری جوانا

علائم اصلی مصرف ماری جوانا در جوانان و نوجوانان را بشناسید استفاده از مواد مخدر معمولاً به ابزار و تجهیزات خاصی برای بلع یا دود کردن ماده مورد نظر نیاز دارد. ماری جوانا با بیش از ده روش مختلف برای مصرف مواد مخدر از جمله موارد زیر مستثنی نیست:  لوله های دستی و لوله های آب مفاصل یا بلانت (مثل سیگار پیچیده شده) قلیان بخارساز روغن ها مواد خوراکی (مانند براونی، کلوچه و غیره)  داشتن  آگاهی کامل از موارد مورد نیاز برای هر یک از این گزینه ها می تواند به والدین کمک کند تا در خانه یا اتاق خواب نوجوان خود مراقب آنها باشند.

اگر جوان شما ماری جوانا مصرف می کند چگونه واکنش نشان دهید

فهمیدن اینکه فرزندتان از مواد مخدر استفاده می کند احتمالاً احساسات قوی را برمی انگیزد، اما واکنش شما ممکن است یک عامل تعیین کننده در نحوه کمک به او باشد. مانند هر داروی دیگری، اثرات ماری جوانا می تواند اعتیادآور باشد. در حالی که برخی از جوانان ممکن است یک بار ماری جوانا را امتحان کنند و دیگر هرگز آن را لمس نکنند، برخی دیگر ممکن است به اعتیاد مبتلا شوند که می تواند تأثیر منفی بر بقیه زندگی آنها بگذارد.

حتما مطالعه کنید:  ترک ماری جوانا 

والدینی که با سوءمصرف مواد مخدر فرزندشان روبرو هستند، ممکن است احساسات متناقضی مانند ناامیدی و احساس گناه در مورد هر گونه اشتباه والدینی را احساس کنند. اما برخورد با مصرف مواد مخدر فرزندشان، چه آزمایشی باشد و چه بیشتر، برای بسیاری از والدین یک واقعیت است. ماری جوانا اغلب یکی از اصلی ترین مواد مخدر انتخابی در بین جوانان است. تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر جوانانی که وارد مراکز بازپروری مواد مخدر می‌شوند، این کار را برای سوء مصرف ماری جوانا انجام می‌دهند.

اگر فرزندتان ماری جوانا مصرف می کند چه کارهایی والدین باید انجام دهند

اگر متوجه شدید که فرزندتان به طور فعال از گل استفاده می کند، نیمی از راه را رفته اید زیرا می دانید چه اتفاقی در حال رخ دادن است. این یک مزیت بزرگ است زیرا بسیاری از والدین در تاریکی هستند؛ اما اقدامات بعدی که باید فوراً انجام شود چیست؟  اقدامات زیر می تواند کمک کند:  واضح است که مصرف مواد مخدر قابل تحمل نخواهد بود و شرایط هر گونه عواقبی را به دنبال خواهد داشت، مانند توقف یا منع رفت و آمد قبلی. با توجه به این شرایط، اجرای چنین پیامدهایی ضروری است. فرصت هایی را برای برقراری مجدد پیوند اعتماد فراهم کنید، مانند نظارت بر تکالیف و کارهای خانه. به تلاش‌های فرزند خود برای اصلاح رفتار پاسخگو باشید، زیرا یک نگرش تنبیهی به تنهایی می‌تواند پیوند عاطفی بین والدین و فرزند را به خطر بیندازد یا به او آسیب برساند.

علائم مصرف ماری جوانا /مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج

نشانه‌های مصرف ماری‌جوانا در جوانان

علائم رفتاری مصرف ماری جوانا

نشانه های رفتاری سوء مصرف ماری جوانا می تواند بزرگترین نکته برای وجود این مشکل باشد. هنگامی که افراد از نظر روانی به ماری جوانا معتاد می شوند، احتمالاً به استثنای تعهدات مهم کاری، خانواده، مدرسه و یا شخصی، مواد مخدر را به اولویت اصلی زندگی روزمره خود تبدیل می کنند. برخی از عوارض جانبی رفتاری اضافی سوء مصرف ماری جوانا در زیر آمده است:

نادیده گرفتن فرایند تعاملات اجتماعی یا فعالیت هایی که شامل مصرف ماری جوانا نمی شود.

ادامه مصرف ماری جوانا علیرغم مشکلاتی که در روابط، امور مالی یا توانایی انجام تعهدات مهم ایجاد می کند.

حصول اطمینان از اینکه فرد به دلیل ترس عمومی از دسترسی نداشتن به آن (به هر دلیلی) استفاده بیش از حد ماری جوانا دارد.

انجام خطرات غیر مشخص مانند رانندگی تحت تأثیر ماری جوانا، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، یا مخلوط کردن ماری جوانا با مواد افیونی، الکل یا سایر مواد مخدر.

پنهان کردن نقاط و لوازم جانبی  : مصرف کنندگان ماری جوانا، به منظور محافظت از عرضه خود، ممکن است مقادیر متفاوتی از دارو را در خانه ذخیره کنند. برخی از والدین می خواهند قبل از نزدیک شدن به فرزندشان در مورد سوء ظن خود، شواهدی مبنی بر سوء مصرف ماری جوانا داشته باشند. به همین دلیل، برخی از والدین ممکن است اتاق فرزندان خود و همچنین کل خانه را برای یافتن ماری جوانا و یا لوازم ماری جوانا جستجو کنند.

وقتی والدین به نقطه ای می رسند که مطمئن می شوند فرزندشان ماری جوانا مصرف می کند، نگرانی بعدی این است که چگونه به فرزندشان نزدیک شوند. این مرحله ضروری می تواند مملو از احساسات ناراحت کننده باشد. جمع آوری انگیزه و حرکت از این واقعیت ناگوار مهم است که حتی مصرف گاه به گاه مواد مخدر تفریحی می تواند به اعتیاد افزایش یابد. همچنین، مجموعه ای از پیامدهای منفی، مانند دستگیری، می تواند ناشی از سوء مصرف ماری جوانا باشد.

چگونه با فرزند خود در مورد ماری‌جوانا صحبت کنیم

زمانی که فردی سوءمصرف ماری‌جوانا را تجربه می‌کند، از دریافت کمک انکار یا مقاومت می‌کند، افراد نگران اغلب به راهنمایی در مورد چگونگی سوق دادن فرد به درمان نیاز دارند.

اغلب، سوءمصرف ماری‌جوانا به‌عنوان بخشی از سوءمصرف چند دارو رخ می‌دهد که می‌تواند نیاز به درمان را حتی فوری‌تر کند. بهترین کار این است که قبل از نزدیک شدن به فردی که ماری‌جوانا یا سایر مواد مخدر مصرف می‌کند، درباره گزینه‌های درمانی امکان‌پذیر بدانید. گام بعدی انجام یک مداخله غیررسمی یا رسمی است.

یک مداخله غیررسمی می‌تواند به‌سادگی شامل نزدیک شدن به فرد برای صحبت در مورد مصرف مشکوک یا شناخته‌شده مواد مخدر باشد.  موارد زیر نکات مفیدی است که باید هنگام بحث در مورد نگرانی‌های مربوط به مواد مخدر در نظر داشته باشید:

– صبر کنید تا جوان هوشیار شود تا صحبت کند.

– درک کنید که خصومت کارساز نخواهد بود. در عوض، نگرانی‌ها را به شیوه‌ای غیر تهدیدکننده توضیح دهید که انگیزه صحبت را از یک مکان خوب بیان کند.  – شواهدی داشته باشید یا حداقل درک محکمی از ریشه نگرانی داشته باشید زیرا این امر به حذف یا حذف تاکتیک‌های انکار نوجوان کمک می‌کند.

– راه‌حل‌های بالقوه، مانند اطلاعات در مورد یک برنامه توان‌بخشی که می‌تواند کمک حرفه‌ای ارائه دهد، ارائه دهید. در برخی موارد، یک یا چند نفر ممکن است تصمیم بگیرند که بهتر است با یک مداخله‌گر حرفه‌ای کار کنند. این فرد درزمینهٔ اطمینان از ایمنی در فرآیند مداخله آموزش‌دیده و باتجربه است. همچنین، یک مداخله‌گر حرفه‌ای می‌تواند به ایجاد برنامه‌های توان‌بخشی کمک کند. سوءمصرف مواد مخدر اغلب یک موضوع فرار و فوق‌العاده عاطفی در خانواده است و یک مداخله‌گر می‌تواند به نگه‌داشتن همه افراد در مسیر هدف درمان کمک کند.

آیا دنبال یک مرکز ترک اعتیاد معتبر و با تجربه در کرج هستید؟ مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج با ارائه خدمات بهبودی و ترک ماری جوانا آماده است که به شما کمک کند. با استفاده از روش‌های استاندارد ما به شما کمک خواهیم کرد تا از اعتیاد به ماری جوانا بهبود یابید و به زندگی سالم بازگردید.</p>

در این مقاله نشانه‌های مصرف ماری‌جوانا در جوانان از قبیل تغییرات روحی، عدم تمرکز، تغییرات در الگوی خواب و … آشنا شدیم و این علائم نشان‌دهنده این است که فرد نیاز به کمک حرفه‌ای دارد. ما در کلینیک ترک اعتیاد بهبودی کرج با تیم متخصص و متعهدمان آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم.

با اعتماد به ترک مای جوانا، می‌توانید به زندگی بدون اعتیاد دست یافته و آینده‌ای روشن را برای فرزند خود خلق کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 76 میانگین: 5]

4 Comments

  1. حامد سعیدی گفت:

    بسیار عالی و آموزنده بود .
    امیدوارم با بالابردن دانش والدین جلوی اعتیاد جوانان گرفته بشه .
    تشکر از مرکز خوب ترک اعتیاد بهبودی

  2. حاتم گفت:

    به امید ترک همه جوانانی که به این بلای خانمان سوز درگیرند

  3. جواد گفت:

    ممنون از مرکز ترک اعتیاد برای ارائه بهترین برنامه ها و مطالب عالیتون.

  4. ابراهیم گفت:

    ممنونم از حمایت شما در ترک اعتیاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *