تاثیر الکل بر حافظه

ماری جوانا چیست /مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج
ماری جوانا
آذر 10, 1402
مواد شیشه
شیشه
آذر 10, 1402

کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی، مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی: تاثیر الکل بر حافظه  از دست دادن حافظه (فراموشی) یکی از عوارض جانبی بسیار شایع سوء مصرف الکل است. میزان مصرف الکل که باعث از دست دادن حافظه می شود به عوامل فردی زیادی مانند جنسیت و وزن بدن شما، اینکه قبل از نوشیدن غذا خورده اید یا نه، نوع و کیفیت الکل و غیره بستگی دارد.

الکل با کند کردن راه ارتباط سلول های عصبی با یکدیگر در بخشی از مغز به نام هیپوکامپ بر حافظه تأثیر می گذارد. هیپوکامپ نقش مهمی در شکل گیری و حفظ خاطرات دارد. هنگامی که فعالیت عادی عصبی کند می شود، از دست دادن حافظه ممکن است رخ دهد.
حافظه معمولاً با ذخیره اولیه اطلاعات دریافتی از محیط در حافظه کوتاه مدت عمل می کند. سپس این اطلاعات به حافظه بلند مدت منتقل می شود.
ظرفیت ذخیره سازی حافظه کوتاه مدت محدود است. به همین دلیل، اطلاعات جدید تنها برای چند دقیقه (پنج تا 30 دقیقه) در حافظه کوتاه مدت نگهداری می شود. حافظه بلند مدت ظرفیت بسیار بیشتری دارد. اطلاعات را می توان از چند روز تا چند سال در آنجا ذخیره کرد.
مصرف سریع مقدار زیادی الکل باعث اختلال در انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت می شود.

جهت ترک الکل، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی و و روانپزشکی در کنار درمان جسمانی تحت نظر روانپزشکان و تیم روانشناسی مجرب می باشد، در همین راستا کلیه برنامه درمان در کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کرج، تحت نظر مجرب ترین روانپزشک و تیم روانشناسی انجام می گیرد.

افرادی که از الکل سوء استفاده می کنند می توانند اطلاعات جدیدی را برای چند دقیقه در حافظه کوتاه مدت خود حفظ کنند. این افراد را قادر می سازد تا در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند، مکالمه داشته باشند و حتی یک وسیله نقلیه را برانند.

سوء مصرف الکل توانایی ذخیره خاطرات طولانی مدت را مختل می کند. از دست دادن حافظه می تواند جزئی یا کامل باشد.

از دست دادن نسبی حافظه با مصرف الکل:

از دست دادن نسبی حافظه ممکن است پس از مصرف مقدار نسبتاً کمی الکل رخ دهد. ممکن است چیزهایی مانند نام افراد، شماره تلفن یا محل قرار دادن کلیدهای خود را فراموش کنید.

از دست دادن کامل حافظه با مصرف الکل:

از دست دادن کامل حافظه زمانی است که همه چیز را از یک دوره زمانی مشخص فراموش کنید. در این صورت نمی توانید به یاد بیاورید که آنها کجا بودند و شب قبل چه کردند.

مصرف سیستمیک مقادیر قابل توجهی الکل می تواند تغییرات جدی و دائمی در مغز ایجاد کند. اختلال ممکن است از اثرات مستقیم الکل بر مغز یا به طور غیرمستقیم، از اختلال در سلامت عمومی یا آسیب شدید کبدی ناشی شود.
یکی از شدیدترین عوارض سوء مصرف مزمن الکل بر حافظه، ایجاد سندرم کورساکوف ( Wernicke-Korsakoff) است.

سندرم ورنیکه کورساکوف چیست ؟

سندرم کورساکوف (اختلال مزمن) یک آسیب مغزی است که ناشی از کمبود ویتامین B1 (تیامین) است. در افراد الکلی مزمن، جذب ویتامین B1 در روده کوچک مختل می شود. این ویتامین برای تامین انرژی سلول های عصبی حیاتی است.

علائم سندرم ورنیکه کورساکوف 

عبارتند از اختلال هماهنگی، اختلالات بینایی و اختلالات در روان و آگاهی.
سایکوز کورساک در حدود 80 درصد بیماران مشاهده می شود. مشخصه آن:
فراموشی شدید انتروگراد – بیماران نمی توانند اطلاعات جدیدی یاد بگیرند، رویدادهای جدید را به خاطر نمی آورند
فراموشی رتروگراد کمتر مشخص – از دست دادن حافظه برای رویدادهای گذشته
خاطرات دروغینی که بیماران به طور آگاهانه شکاف های حافظه خود را پر می کنند.

تغییرات خلقی و شخصی 

دلایل این اثر به طور کامل شناخته نشده است، اما توضیح این است که الکل از یادگیری اطلاعات جدید جلوگیری می کند و بنابراین مغز منابع بیشتری برای ذخیره اطلاعات اخیراً آموخته شده در حافظه بلند مدت دارد. دانشمندان هشدار می دهند که تأثیر مثبت محدود باید به دقت در برابر تأثیر منفی ثابت شده مصرف بیش از حد الکل بر حافظه، سلامت ذهنی و جسمی سنجیده شود.

تاثیر الکل بر حافظه مرکز ترک اعتیاد بهبودی کرج

تأثیر اعتیاد به الکل بر سیستم عصبی مرکزی و مغز

در وابستگی به الکل، اتانول که بخشی از نوشیدنی های الکلی است، بر کار و وضعیت مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر منفی می گذارد. بدون درمان به موقع، چنین اثری غیر قابل برگشت می شود. پس بهترین کار ترک الکل در یکی از بهترین مراکز ترک اعتیاد استان البرز ترک اعتیاد بهبودی کرج می باشد

تاثیر الکل بر مغز

نوشیدن حتی مقدار کمی الکل باعث آرامش عضلانی می شود، اثر آرام بخش می دهد، احساس سرخوشی. مکانیسم مسمومیت فعالیت سیستم های مهارتی را تغییر می دهد، فعالیت گیرنده های دوپامین مسئول کسب لذت را فعال می کند، ترشح پپتیدهای مخدر را تحریک می کند و سیستم سروتونرژیک را تحریک می کند. این تغییرات خیلی سریع (در عرض چند دقیقه پس از مصرف اولین دوز الکل) رخ می دهد. مکانیسم توزیع اتانول به این صورت است که غلظت آن در بافت های مغز بیشتر از خون است. بنابراین، الکل حتی در صورت عدم وجود سایر علائم مسمومیت ی، حتی در صورت مصرف در مقادیر کم، تأثیر منفی بر مغز می گذارد.
با مصرف متوسط الکل، فعالیت عصبی سرکوب می شود. این با اختلال حافظه، کاهش فعالیت ذهنی، اختلال در توجه آشکار می شود. اگر فردی به طور منظم الکل بنوشد، نورون ها می میرند و چنین تغییراتی برگشت ناپذیر می شوند. مرگ آنهاباعث ظهور مناطق نکروز، خونریزی های موضعی می شود. قشر مغز آسیب ارگانیک دریافت می کند. سرکوب ساختارهای زیر قشری (ساقه، هسته های پایه، مخچه) وجود دارد.
با مصرف طولانی مدت الکل، اگر وابستگی قبلا شکل گرفته باشد، حجم مغز کاهش می یابد و عملکردهای شناختی آن مختل می شود. برخی از این اختلالات بلافاصله خود را نشان می دهند (توانایی فکر کردن فرد محدود می شود). برخی دیگر خطر زوال عقل زودرس، بیماری آلزایمر، از دست دادن حافظه و غیره را افزایش می دهند.
اگر فردی به مقدار زیاد الکل بنوشد، نورون ها آسیب اکسیداتیو دریافت می کنند (مرگ سریع آنها به دلیل اکسیداسیون رخ می دهد). مسمومیت شدید با الکل از پارگی مویرگ های مغز، سکته مغزی خطرناکتر است. در چنین مواردی، کمک های فوری پزشکی مورد نیاز است

اتانول و CNS:

اتانول مانند داروهای بیهوشی بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد. در پزشکی، فقط استفاده دوره ای از چنین وسایلی مجاز است، استفاده منظم از آنها به دلیل اختلالات احتمالی در عملکرد سیستم عصبی مرکزی توصیه نمی شود.
هیجان:
هنگامی که الکل مصرف می شود، سیستم عصبی به دلیل سرکوب مکانیسم های تنظیم و مهار در حالت هیجانی قرار می گیرد. این تظاهر نقصی است که در صورت بروز دائمی، کار سیستم عصبی مرکزی را در سطح سیستمیک مختل می کند.

تاثیر الکل بر خواب

رویا:

الکل می تواند به شما کمک کند سریعتر بخوابید، اما می تواند خواب شما را بدتر کند. مرحله REM خواب کوتاه می شود، بقیه چرخه ها تغییر می کنند، از بین می روند. بنابراین، سیستم عصبی مرکزی و مغز زمانی برای “استراحت” کامل ندارند، حتی اگر دوره خواب طولانی باشد. اثر خواب آور الکل موقتی است. با استفاده مداوم، الکل پس از سه روز به خواب رفتن تسریع نمی‌یابد و به دلیل بیدار شدن زودهنگام، کل مدت خواب کاهش می‌یابد.
اثر عصبی این مسئله باعث مرگ نورون های مغز می شود که بر وضعیت سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد. مکانیسم های تنظیم مختل می شوند، وضعیت عاطفی بدتر می شود، اضطراب ایجاد شده، و ظهور هذیان و سایر اختلالات امکان پذیر است.
مکانیزم میانجی اتانول ترشح دوپامین را تحریک می کند که باعث احساس سرخوشی می شود و فعالیت را افزایش می دهد. پس از تمام شدن منابع آن، اثر معکوس رخ می دهد: علائم افسردگی ظاهر می شود، بهره وری کاهش می یابد و وضعیت عمومی بدتر می شود. این باعث ایجاد وابستگی می شود. بدون الکل، فرد افسرده است. او فقط زمانی می تواند احساسات مثبت را احساس کند که الکل بنوشد.

حتما مطالعه کنید: عوارض مصرف الکل

پیامدهای وابستگی به الکل بر سیستم عصبی مرکزی و مغز

الکلیسم با اختلالات روانی، روان پریشی الکلی همراه است:

صرع
هذیان
افسردگی
ظاهر توهم
حالت پارانوئید
شایع ترین هذیان الکلی که با هذیان، توهم هایی که بیمار را می ترساند، تب، احساس لرز ظاهر می شود. هذیان با علائم ترک پس از قطع الکل رخ می دهد و در صورت مصرف الکل از بین می رود. در درمان ضد الکل، درمان جداگانه مورد نیاز است.
در حالت مسمومیت شدید با الکل، آسیب به سیستم عصبی مرکزی رخ می دهد:

بی حالی

سرگردانی

هیجان حرکتی

گیجی یا هوشیاری مبهوت

اختلال هماهنگی حرکتی (آتاکسی)

اختلالات هماهنگی حرکتی، مهارت های حرکتی

بی‌حالی (افسردگی هوشیاری که در آن واکنش‌های رفلکس ادامه دارد)، کمای الکلی (افسردگی کامل هوشیاری با از بین رفتن رفلکس‌ها و عدم پاسخ کامل به محرک‌ها).
مصرف مزمن الکل مسمومیت مداوم با اتانول باعث آسیب به هیپوتالاموس و مغز میانی، که با اختلال اشتها، خواب، تب، سندرم تشنج، آتاکسی، هذیان، سطوح بالای اضطراب همراه است. خونریزی (داخل مغزی، زیر عنکبوتیه، زندگی بیمار را تهدید می کند، می تواند منجر به مرگ فوری شود).

در این مقاله به برسی اثرات الکل بر حافظه و مغز پرداختیم  و باتوجه به اطلاعات کسب شده به این نتیجه رسیدیم که مصرف الکل چه به صورت کم یا به صورت مداوم بر حافضه اثرات مخربی دارد .  متاسفانه مصرف این ماده مخدر امروزه در جوانان رواج پیدا کره است  اگر فردی از خانواده شما یا دوستانتان به  الکل اعتیاد دارد نگران نباشید بهترین راه برای کمک به آن فرد معرفی به یک مرکز ترک الکل معتبر در نزدیگی خود می باشد ما در مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی با  بهترین روش های درمان الکل و ترک این ماده مخدر همراه شما هستیم جهت دریافت مشاوره  با ما تماس بگیرید

مشاوره شبانه روزی ترک اعتیاد

البرز، کرج، فردیس، حافظیه، خیابان سعدی، تقاطع گلستان 12
36672080 026
36602933 026
36637200 026

حتما مطالعه کنید: تاثیر هروئین بر سیستم عصبی
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 16 میانگین: 4.9]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *