عوارض مصرف الکل در زمان بارداری

کمپ ترک اعتیاد کرج
ماری جوانا چه مدت در بدن باقی می ماند؟
بهمن 30, 1401
کمپ ترک اعتیاد کرج
ارتباط بین اعتیاد و کودک آزاری
بهمن 30, 1401

مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی، کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی: اعتیاد و سوء مصرف الکل عوارض جبران ناپذیری برای مصرف کننده به همراه دارد اما تاثیر و شدت این عوارض در زمان بارداری می تواند بسیار بیشتر باشد به همین جهت و با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی عوارض مصرف الکل در زمان بارداری خواهیم پرداخت. اما نکته ای که پیش از آن لازم است توجه داشته باشید این است که درمان و ترک الکل، نیازمند دریافت خدمات روان درمانی و روان پزشکی تحت نظر متخصصین و درمان مجرب مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی می باشد.

حتما مطالعه کنید: ترک الکل

دکتر کاترین هارتمن، معاون رئیس جمهور در زمینه ادغام پژوهشی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت (VUMC) ایالات متحده است و معاون دانشکده توسعه دانشمندان بالینی و ترجمه و ناٸب رٸیس موسسه پزشکی و بهداشت عمومی است. او یکی از محققان برتر جهان است که مطالعات متمرکز بر بارداری اولیه را رهبری می کند. او از سال 2000 به طور مداوم شرکت کنندگان مختلفی را در مطالعات خود ثبت می کند و در حال حاضر بیش از 5000 بارداری را تکمیل کرده است. یکی از مطالعات وی، در زمینه چگونگی تاثیر مصرف الکل در دوران بارداری و مخصوصا ماه های اول بارداری متمرکز است که نحوه تاثیر آن پیامدهای نامطلوب بارداری مانند سقط جنین، رشد ضعیف جنین و زایمان زودرس را مورد بررسی قرار می دهد.

دکتر هارتمن می گوید: “اجتناب از مصرف الکل در دوران بارداری یا در اوایل بارداری به دلایل زیادی از جمله جلوگیری از ناهنجاری های جنینی ناشی از مصرف الکل توصیه شده است. با این وجود، میزان متوسط ​​مصرف اغلب به احتمال زیاد بی خطر تلقی می شود.” با این وجود، در یکی از مطالعات اخیر خود دریافت که در صورتی که یک زن در 5 تا 10 هفته اول بارداری خود هر هفته الکل مصرف کند با افزایش 8 درصدی خطر سقط جنین مواجه خواهد شد. گزارش هایی که در برخی مجله های معتبر علمی منتشر شده است حاکی از آن است که زمان، میزان و نوع مصرف الکل در دوران بارداری و نحوه ارتباط این عوامل با خطر سقط جنین قبل از هفته 20 بارداری را مورد بررسی قرار می دهد.

تاثیر مصرف الکل تا هفته نهم بارداری افزایش می یابد و صرف نظر از میزان مصرف زنان (خواه کمتر از یک فنجان نوشیدنی یا بیش از چهار فنجان نوشیدنی در هفته)، خطر همچنان افزایش می یابد. خطر صرف نظر از نوع و میزان الکل مصرف شده همچنان وجود دارد. مطالعات مختلف نشان می دهد که میانگین سن حاملگی برای ترک مصرف الکل 29 روز بود. اگرچه 41 درصد از زنانی که مصرف خود را تغییر دادند این کار را ظرف سه روز پس از نتیجه مثبت آزمایش بارداری انجام دادند، کسانی که مصرف الکل را به محض قطع شدن قاعدگی خود کنار گذاشتند، 37 درصد بیشتر در مقایسه با زنانی که الکل مصرف نمی کردند، سقط جنین داشتند.

عوارض مصرف الکل در زمان بارداری

هر بار که در دوران بارداری نوشیدنی الکلی مصرف می کنید، بخشی از آن را با جنین متولد نشده خود به اشتراک می گذارید و صرف نظر خطرات سقط جنین، تحقیقات بیشتر نشان می دهد که نوشیدن منظم الکل ممکن است مضر باشد. الکل به سرعت از طریق جفت به نوزاد در می رسد. تقریباً با همان میزان غلظت موجود در خون مادر وارد جریان خون نوزاد می شود، اما دو برابر بیشتر طول می کشد تا نوزاد آن را از بدن خود خارج کند زیرا کبد آنها هنوز تا نیمه آخر بارداری بالغ نشده است.

عوارض مصرف الکل در زمان بارداری

عوارض مصرف الکل در زمان بارداری

مصرف الکل چه تاثیری بر نوزاد شما دارد

تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن بیش از دو فنجان الکل در روز (2 فنجان کوچک شراب، یک پیمانه آبجو) به این معنی است که کودک ممکن است در یادگیری، گفتار، دامنه توجه، زبان و بیش فعالی با مشکل مواجه شود. این اثرات مضر به عنوان ناهنجاری های جنینی ناشی از مصرف الکل (FAE) شناخته می شود. نوشیدن بیش از شش فنجان الکل در روز در دوران بارداری، مادران را در معرض خطر بارداری با سندرم ناهنجاری های جنینی ناشی از مصرف الکل (FAS) قرار می دهد. این وضعیت شدید باعث می شود کودکان دچار عقب ماندگی ذهنی و رشد، مشکلات رفتاری و نقایصی در صورت و قلب شوند.

نوشیدن زیاد مشروبات الکلی در یک مورد (که گاهی اوقات زیاده روی در نوشیدن نامیده می شود) بسیار خطرناک است. عضو عالی کالج سلطنتی متخصصان زنان و زایمان توصیه می کند که مطمئن ترین روش این نیست که در صورت بارداری و یا زمانی که فکر می کنید ممکن است باردار باشید به هیچ وجه الکل ننوشید.

ترک الکل در زمان بارداری

بسیاری از بارداری ها برنامه ریزی نشده است، بنابراین ممکن است شما مدتی را بدون اینکه بدانید باردار هستید سپری کنید و ممکن است در آن زمان مشروبات الکلی مصرف کرده باشید. اولین و مهمترین لطفی که می توانید در حق خود کنید این است که نوشیدن الکل را بطور کامل قطع کنید. با این وجود، ممکن است ترک مصرف بسیاری از زنان در دوران بارداری دشوار باشد و حتی گاهی سخت تر از آنچه فکر می کنند. فشار اجتماعی برای نوشیدن مشروبات الکی نیز ممکن است بسیار زیاد باشد و نه گفتن را دشوار تر کند. برخی از زنان می دانند که بیش از حد مشروب می نوشند اما احساس می کنند توانایی صحبت کردن در مورد آن را ندارند. احساس گناه یا شرمندگی آسان است زیرا می دانید که نباید در دوران بارداری الکل مصرف کنید. اگر تصمیم دارید باردار شوید، بهترین و ایمن ترین کار این است که نوشیدن مشروبات الکی را کنار بگذارید و با متخصصین و درمانگران مرکز ترک اعتیاد کرج بهبودی، مشورت نمایید.

سخن پایانی

خطرات نوشیدن مشروبات الکلی فقط مختص بارداری نمی باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد الکل ممکن است بر باروری در مردان و زنان نیز تأثیر بگذارد، بنابراین در صورتی که تصمیم برای باردار شدن دارید، توصیه می کنیم ترک الکل را اولویت خود قرار دهید. با این وجود، ترک مصرف به تنهایی ممکن است دشوار باشد و ممکن است به کمک احتیاج داشته باشید. با یک پشتیبانی مناسب و برنامه ریزی صحیح می توانید این کار را انجام دهید. کارشناسان ما در کلینیک ترک اعتیاد کرج بهبودی، به عنوان بهترین کلینیک ترک اعتیاد کرج آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشند، بنابراین فرصت را غنیمت شمرید و برای داشتن آینده ای سالم و روشن تر هرچه سریعتر با کارشناسان ما تماس بگیرید تا روش های درمانی متناسب با شرایط شما را به شما اراٸه دهند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *